• Piątek, 28 marca 2025
X

Silnik Catalyst uzyskał certyfikat FAA

27 lutego amerykański koncern lotniczy GE Aerospace ogłosił, że uzyskał certyfikat amerykańskiej Federalnej Administracji Lotniczej zezwalający na seryjną produkcję i użytkowanie nowego silnika turbośmigłowego Catalyst. Pierwszy samolot z tym napędem może trafić na rynek już w bieżącym roku.

Catalyst to zupełnie nowy silnik turbośmigowy, którego rozwój zapoczątkowano 10 lat temu. Co ciekawe napęd został całkowicie opracowany i wyprodukowany w europejskich spółkach należących do koncernu GE Aerospace, które znajdują się we Włoszech, Czechach, Polsce i Niemczech. Jest to pierwszy certyfikowany silnik turbośmigłowy w historii lotnictwa, który jest częściowo produkowany z wykorzystaniem druku 3D. W tej technologii powstało w łącznie 12 skomplikowanych części, które w przypadku zastosowania tradycyjnych sposobów wytwarzania musiałyby się składać 855 komponentów. Próby certyfikacyjne przeprowadzono z wykorzystaniem 23 silników i ponad 190 indywidualnych komponentów.

Silnik GE Aerospace Catalyst na stanowisku do prób naziemnych.

Catalyst jest konkurentem dla niezwykle rozpowszechnionego obecnie silnika PT6 produkowanego przez Pratt & Whitney Canada, który w różnych wariantach od dziesięciolecia dominuje na rynku zachodnich silników turbośmigłowych dla lotnictwa ogólnego i wojskowego. Producent uważa, że Catalyst przełamie ten monopol i będzie stanowił duży postęp w lotnictwie, ponieważ oferuje do 18 procent niższe zużycie paliwa w porównaniu z konkurencyjną konstrukcją przy nawet 10-procentowym wzroście osiągów w niektórych obszarach.

Pierwszym samolotem, w którym nowy napęd znajdzie seryjne zastosowanie jest amerykański samolot cywilny Beechcraft Denali.

Aktualnie pierwszym samolotem, w którym nowy napęd znajdzie zastosowanie jest amerykański samolot cywilny Beechcraft Denali. Pierwszy z dwóch istniejących prototypów tej konstrukcji wzbił się w powietrze 23 listopada 2021 r. Według obecnego harmonogramu próby certyfikacyjne, potwierdzające prawidłowość integracji silnika Catalyst na tej maszynie, powinny zakończyć się w bieżącym roku i samolot będzie mógł trafić do sprzedaży.

Silnik Catalyst został również wybrany do napędu wciąż projektowanego wojskowego samolotu bezzałogowego Eurodrone (z zdjęciu pełnowymiarowa makieta).

Drugim klientem jest wielonarodowe konsorcjum złożone z firm Airbus, Dassault Aviation i Leonardo, które wybrało silnik Catalyst do napędu wciąż projektowanego wojskowego samolotu bezzałogowego Eurodrone. Obecnie cztery kraje NATO (Francja, Niemcy, Włochy i Hiszpania) zdecydowały się na zamówienie 60 takich dwusilnikowych maszyn, przeznaczonych do rozpoznania strategicznego.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X