• Wtorek, 18 czerwca 2024
X

Stratolaunch Roc rozpoczyna próby z pojazdami hipersonicznymi

13 maja firma Stratolaunch LLC ogłosiła, że w tym samym dniu pomyślnie zakończyła test separacji makiety pojazdu Talon-A (TA-0) ze służącego jako powietrzna platforma startowa samolotu Roc. Lot był jedenastym dla Roca i drugim z nowego miejsca stacjonowania w Bazie Sił Kosmicznych Vandenberg Western Range w Kalifornii.

Trwający 4 godziny i 8 minut lot zademonstrował, że zaprojektowany dla Talona-A system startowy może bezpiecznie oddzielić pojazdy hipersoniczne od pylonu na centropłacie Roca. Test potwierdził również prawidłowe funkcjonowanie łączności pomiędzy statkami powietrznymi a Bazą Sił Kosmicznych Vandenberg, zapewniając, że podczas przyszłych hipersonicznych testów w locie będzie miało miejsce gromadzenie dodatkowych danych telemetrycznych. Późnym latem 2023 roku zespół zamierza przystąpić do pierwszego hipersonicznego lotu jednorazowego pojazdu testowego TA-1.

Stratolaunch Roc podczas próbnego zrzutu pojazdu Talon-0 (TA-0).

Roc to największy na świecie samolot samolot, który został zbudowany przez Scaled Composites dla Stratolaunch. Początkowo miał służyć jako powietrzna platforma startowa do wynoszenia rakiet na orbitę. Po śmierci właściciela firmy, nowy zarząd Stratolaunch ogłosił w styczniu 2019 roku, że wstrzymuje rozwój swojej rodziny rakiet nośnych wystrzeliwanych z powietrza. Mimo to prace przy niemal ukończonym samolocie Roc był kontynuowane i maszyna po raz pierwszy wzniosła się w powietrze 13 kwietnia 2019 roku. Niestety już 31 maja firma ogłosiła zaprzestanie działalności i zamiar sprzedaży aktywów.

Stratolaunch Roc podczas próbnego zrzutu pojazdu Talon-0 (TA-0).

11 października Stratolaunch poinformował, że ma nowego właściciela i będzie kontynuował działalność, ale odtąd będzie koncentrować się na oferowaniu usług wspomagających badania w lotach z dużą prędkością. W tym celu na początku 2020 roku w Stratolaunch rozpoczęto opracowywanie hipersonicznego pojazdu latającego z napędem rakietowym, który po zrzucie na dużej wysokości w rozrzedzonych warstwach atmosfery miał osiągać prędkości rzędu Mach 5-7. Talon-A to obiekt bezzałogowy o długości 8,5 m i rozpiętości 3,4 m oraz maksymalnej masie startowej 2,7 t. Tymczasem Roc został zaprojektowany do przenoszenia ładunku o masie 250 ton. W przyszłości, na bazie doświadczeń zebranych podczas lotów eksperymentalnego Talona-A, może jednak zostać zaprojektowany większy pojazd. Byłby on zdolny do poruszania się z prędkością ponad Mach 10 i miałby możliwość zabierania na orbitę ładunku użytecznego lub ludzi.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X