

W obliczu stale rosnącego zagrożenia pożarami lasów władze hrabstwa Los Angeles ogłosiły 29 października zawarcie nowej umowy z firmą Sikorsky, na dostawę dwóch śmigłowców S-70i Fire Hawk. Nowe maszyny mają usprawnić gaszenie pożarów, działania ratownicze i misje medyczne na obszarze tego rozległego hrabstwa, gdzie szybka i niezawodna reakcja z powietrza może zadecydować o uratowaniu czyjegoś życia.
Śmigłowce Fire Hawk są podstawowym wyposażeniem do gaszenia pożarów z powietrza w Straży Pożarnej Hrabstwa Los Angeles od ponad dwóch dekad. Dodanie dwóch kolejnych platform zwiększy możliwości reagowania na wszelkiego rodzaju sytuacje kryzysowe w całym hrabstwie oraz powstrzymywania pożarów lasów, zanim wymkną się spod kontroli.
Gaśnicza wersja Black Hawka została stworzona pod koniec lat 90. XX wieku, gdy liderzy społeczności strażackiej hrabstwa Los Angeles zwrócili się do firmy Sikorsky zadaniem przekształcenia wojskowego Black Hawka w maszynę do gaszenia pożarów. Zaprojektowano więc specjalny zestaw wyposażenia, który spełniał potrzeby strażaków z Kalifornii.

Sikorsky S-70i Fire Hawk należący do Straży Pożarnej Hrabstwa Los Angeles podczas zrzut wody ze zbiornika.
Każdy Fire Hawk ma podwyższone podwozie i zamontowany pod kadłubem sztywny zbiornik zewnętrzny o pojemności 3785 litrów wody lub gaśniczego środka opóźniającego zapłon. Zbiornik ten ma zintegrowaną rurę, która jest opuszczana w celu pobrania wody, gdy śmigłowiec pozostaje w zawisie nad otwartym akwenem lub basenem. Możliwość wysuwania i chowania rury poprawia bezpieczeństwo, ponieważ eliminuje się zagrożenie zahaczenia nią o przeszkody w trakcie niskiego przelotu nad ziemią. Zbiornik można również napełnić podczas postoju, przy użyciu węża podłączonego do hydrantu lub cysterny.
Dzięki temu Fire Hawk może zrzucać tony wody, zachowując zdolność do przewozu w kabinie zespołu strażaków, aby szybko przetransportować ich na linię walki z ogniem. Ponadto Fire Hawk ma zewnętrzną wciągarkę, aby opuścić na linie jednego lub dwóch ratowników, którzy mają za zadanie dotrzeć do poszkodowanych osób. Początkowo takiej konwersji poddawano maszyny używane, lecz obecnie są to niemal wyłącznie śmigłowce fabrycznie nowe, produkowane w polskiej fabryce PZL Mielec. Przystosowanie wytwarzanych tam S-70i do potrzeb strażackich odbywa się w wyspecjalizowanej firmie United Rotorcraft w Englewood w stanie Kolorado.

S-70i Fire Hawk w barwach Straży Pożarnej Hrabstwa Los Angeles w trakcie prawdziwej akcji gaśniczej.
Straż Pożarna Hrabstwa Los Angeles dysponuje aktualnie 10 śmigłowcami do gaszenia pożarów z powietrza, z tego pięć to Fire Hawki: trzy maszyny to przebudowane S-70A pochodzące z amerykańskich zakładów Sikorskyego zaś dwa S-70i z Polski. Pozyskanie dwóch kolejnych S-70i podniesie zatem flotę Fire Hawków do siedmiu egzemplarzy.
Obecnie na terenie Kalifornii z Fire Hawków korzysta siedem różnych agencji, w tym Kalifornijski Departament Leśnictwa i Ochrony Przeciwpożarowej (CAL FIRE), Straż Pożarna Hrabstwa Los Angeles, Straż Pożarna Hrabstwa Kern, Straż Pożarna Hrabstwa Orange, Straż Pożarna i Ratownicza w San Diego, Straż Pożarna Hrabstwa Santa Barbara i Straż Pożarna Hrabstwa Ventura.














