12 kwietnia, podczas targów LAAD Defence & Security 2023, brazylijski Embraer ogłosił rozpoczęcie prac nad nową wersją lekkiego samolotu szturmowego A-29 Super Tucano, w konfiguracji dla krajów NATO, z naciskiem na zaspokojenie konkretnych potrzeb kilku nieokreślonych państw europejskich.
Nowa wersja samolotu, oznaczona jako A-29N, będzie zawierała wyposażenie i zdolności oczekiwane przez potencjalnych natowskich nabywców. Będzie to między innymi nowe łącze danych, pełna obsługa wszystkich systemów bojowych przez jednego pilota i kilka innych modyfikacji. Dzięki temu zwiększą się możliwości samolotu, pozwalając np. na jego wykorzystanie w misjach szkoleniowych na rzecz wysuniętych nawigatorów naprowadzania lotnictwa JTAC (Joint Terminal Attack Controller). Ponadto planuje się zmodyfikować systemy do treningu załóg zgodnie z panującymi obecnie światowymi trendami. Chodzi między innymi o zastosowanie rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej. Jak twierdzi Bosco da Costa Jr, prezes i dyrektor generalny Embraer Defence & Security, zmiany te zostały zainspirowane przez kilka krajów europejskich, które wykazały zainteresowanie pozyskaniem bardzo konkretnych zdolności.
Embraer A-29 Super Tucano może wykonywać szeroki zakres zadań, w tym misje szturmowe, rozpoznawcze i przechwytywanie wolno poruszających się celów powietrznych. Maszyna może operować z nieutwardzonych pasów startowych w wysuniętych bazach operacyjnych, przy bardzo niewielkim wsparciu logistycznym. Wszystko to w połączeniu z niskimi kosztami eksploatacji i wysokim współczynnikiem gotowości do lotu (ponad 90%). Samolot jest wyposażony w nowoczesne sensory i uzbrojenie kierowane. Posiada głowicę elektrooptyczną z laserowym wskaźnikiem celów, gogle noktowizyjne, bezpieczną komunikację głosową i system transmisji danych. Oprócz roli lekkiego samolotu bojowego Super Tucano jest szeroko wykorzystywany również do szkolenia zaawansowanego przyszłych pilotów maszyn odrzutowych.