• Środa, 30 listopada 2022
X

Szkolno-treningowy Pillán II z Chile

Podczas rozpoczętych 5 kwietnia targów FIDAE 2022 chilijskie przedsiębiorstwo lotnicze ENAER (Empresa Nacional de Aeronáutica)  zaprezentowało projekt koncepcyjny wojskowego samolotu szkolno-treningowego Pillán II. Maszynę opracowano na podstawie wymagań sił powietrznych, które poszukują samolotu do szkolenia podstawowego pilotów przed przejściem na turbośmigłowe A-29 Super Tucano.

Pillán II to klasyczna jednosilnikowa konstrukcja z dwoma miejscami dla instruktora i szkolonego w konfiguracji tandem. Chociaż sylwetką ogólnie przypomina poprzednika, T-35 Pillán jest to praktycznie nowy samolot. Ma całkowicie przeprojektowane skrzydła, kadłub o większej długości i nową kabinę. Około 30% struktury maszyny zostanie wykonane z materiałów kompozytowych. Awionika, która będzie w większości importowana, ma umożliwiać loty IFR oraz szkolenie w użyciu wielofunkcyjnych wyświetlaczy ekranowych i przeziernego HUD. Przewidziano również system transmisji danych o przebiegu szkolenia na stanowisko naziemne w czasie rzeczywistym. Opcjonalnie, po zamontowaniu optoelektronicznego systemu obserwacyjnego, Pillán II będzie mógł pełnić zadania obserwacyjne, stając się platformą do patrolowania granic i prowadzenia operacji antynarkotykowych.

Projekt Pillán II stanowi dla Chile szansę na wdrożenie nowoczesnych technologii w rodzimym przemyśle lotniczym. Ma również pozwolić na przywrócenie po 8 latach przerwy produkcji samolotów w tym kraju. Fot. ENAER

Oprócz ogólnej koncepcji maszyny podczas FIDAE 2022 pokazano opracowane przez spółkę DTS (Development of Technologies and Systems) urządzenia towarzyszące, które składają się na zintegrowany system szkolenia lotniczego. Jego podstawą jest symulator lotu do ćwiczenia procedur i realizacji zadań szkoleniowych. Obejmuje on kabinę pilota, stanowisko instruktora oraz system wizualizacji z elementami rzeczywistości rozszerzonej. Ponadto na zintegrowany system szkolenia składa się urządzenie do planowania zadań oraz system do przeprowadzenia odprawy po wykonanym po locie i podsumowania misji.

Aktualnie firma ENAER zakończyła fazę przygotowania koncepcji maszyny i jest gotowa do rozpoczęcia projektu wstępnego i szczegółowego oraz wykonania prototypu. Jednak oczekuje się jeszcze na podpisanie stosownej umowy na sfinansowanie tych prac przez Ministerstwo Obrony Chile. Prototyp Pillána II ma odbyć swój pierwszy lot w 2025 roku. Proces certyfikacji i produkcji pierwszych samolotów seryjnych zajmie kolejny rok. Harmonogram rozwoju i wprowadzenia do służby nowej maszyny jest ściśle powiązany z planami wycofania w latach 2028-2029 samolotów T-35 Pillán.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X