• Czwartek, 18 lipca 2024
X

Szwajcaria przekazała USA pierwszy samolot F-5

Korpus Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych odebrał pierwszy z 22 myśliwców Northrop F-5 Tiger II odkupionych w 2020 roku od szwajcarskich sił powietrznych. Samolot odleciał 18 marca z bazy w Emmen na pokładzie amerykańskiego transportowca KC-130J.

Transfer pierwszego Tigera stanowi krok ku technicznej realizacji podpisanego w 2020 roku kontraktu na 22 myśliwce. Umowa o wartości 32,4 mln dolarów obejmuje sprzedaż 16 jednomiejscowych samolotów F-5E, 6 dwumiejscowych samolotów F-5F oraz sprzętu do obsługi naziemnej i części zamiennych.

Tigery ze szwajcarskich nadwyżek zostały zakupione w celu wykorzystania ich przez lotnictwo US Navy i Marines podczas szkolenia w walkach powietrznych. Samoloty wejdą na wyposażenie specjalnych eskadr tzw. agresorów, w których piloci potrafią naśladować taktykę stosowaną przez potencjalnego przeciwnika. Kurs dla przyszłych pilotów F-5 odbywa się w słynnej szkole Top Gun i trwa dziewięć tygodni. Samoloty przez nich używane noszą fantazyjne kamuflaże, a czasem nawet znaki obcych państw, aby ćwiczenia były jak najbardziej realistyczne.

F-5N z eskadry VFC-111 wykorzystywany przez US Navy w roli przeciwnika, podczas szkolenia pilotów w walkach powietrznych.

Niewielkie i bardzo zwrotne Tigery są wymagającymi adwersarzami podczas starć na małych odległościach, a do tego charakteryzują się niskimi kosztami utrzymania. Niestety obecnie nie można po prostu zamówić fabrycznie nowych samolotów tego typu w zakładach Northropa. Ostanie F-5 zostały zbudowane w 1987 roku, a linia produkcyjna już nie istnieje. Dlatego siły zbrojne USA zdecydowały się na zakup używanych maszyn, których stan techniczny rokuje jeszcze długoletnią służbę.

Takie samoloty znaleziono właśnie w Szwajcarii, gdzie po zakończeniu zimnej wojny zapadła decyzja o gwałtownej redukcji dość dużej floty posiadanych F-5. Z początkowych 110 egzemplarzy liczba aktywnych maszyn spadła obecnie do 25. Co ciekawe jest to już drugi amerykański zakup samolotów F-5 z tego samego źródła. Wcześniej władze USA nabyły od szwajcarskiego rządu 44 Tigery, które obecnie wykorzystuje się do odgrywania roli przeciwnika.

Szwajcaria zakupiła łącznie 98 samolotów F-5E i 12 samolotów F-5F w ramach programów Peace Alps i Peace Alps II. Obecnie szwajcarskie siły powietrzne dysponują 25 egzemplarzami F-5 Tiger, z czego 18 będzie utrzymanych w służbie do końca 2027 r.

Chociaż F-5 mają dobre parametry lotne to ich wyposażenie jest przestarzałe i od dawna nie przystaje do współczesnych standardów. Dlatego po dotarciu do USA samoloty mają zostać zmodyfikowane przez firmę Tactical Air Support, która w lipcu 2022 roku uzyskała kontrakt o wartości 265,3 mln USD. Na samolotach ma zostać wdrożony program modernizacji i standaryzacji o nazwie ARTEMIS (Avionics Reconfiguration and Tactical Enhancement/Modernization for Stock Standardization).

Dwa amerykańskie F-5E należące do eskadry agresorów VFC-13. Samoloty pochodzą z partii maszyn kupionych w Szwajcarii na początku nowego wieku. Zwracają uwagę czerwone gwiazdy i różne kamuflaże.

W kokpicie analogowe zegary i wskaźniki zostaną wymienione na ciekłokrystaliczne ekrany dotykowe, które nie tylko posłużą do wyświetlania danych pilotażowo-nawigacyjnych, ale też są częścią układu symulacji nowoczesnych systemów uzbrojenia. Użyty do modernizacji pakiet awioniki Garmin G3000 może pochwalić się dużym wyświetlaczem o wysokiej rozdzielczości i dwoma mniejszymi, które łączą się z komputerem misji F-5, umożliwiając skorzystanie z cyfrowej mapy terenu, sterowanie radiem, czy wyświetlanie danych o sytuacji taktycznej z radaru. Umożliwiono też przekazanie sygnału do wyświetlacza nahełmowego pilota, a kokpit samolotu będzie kompatybilny z goglami noktowizyjnymi.

Widok na zmodernizowany kokpit F-5N+ z wyświetlaczami dotykowymi, wchodzącymi w skład pakietu cyfrowej awioniki Garmin G3000.

Potencjalne ryzyko utraty pilota lub statku powietrznego zostanie zmniejszone poprzez dodanie układu TAWS zapewniającego ostrzeżenie przed kolizją z ziemią, jak też systemu TCAS ostrzegającego o możliwości zderzenia z innymi samolotami w ruchu powietrznym. Dodano również funkcją ostrzegania przed trudnymi warunkami pogodowymi i o niskim poziomie paliwa. Ponadto stare fotele katapultowe zostaną wymienione na nowoczesne siedziska Martin-Baker US16J. Po modyfikacji jednomiejscowe i dwumiejscowe Tigery będą nosiły odpowiednio oznaczenia F-5N+ i F-5F+.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X