29 listopada szwajcarski resort obrony poinformował o radykalnych cięciach w zakresie lotniczych zespołów pokazowych.
Zasadniczo odnosi się to do zawieszenia od 1 stycznia 2025 roku treningów i występów zespołu Swiss Hornet Solo Display Team F/A-18 oraz zaprzestania działalności Swiss Para Wings. Celem jest skupienie bieżących zasobów i personelu na wprowadzeniu do służby nowych samolotów bojowych F-35A.
Przez dziesięciolecia Szwajcarskie Siły Powietrzne i ich pięć zespołów pokazowych w ciągu roku brały udział w około 50 wydarzeniach w kraju i za granicą. W związku z konsekwentną realizacją działań ograniczających koszty oraz zamiarem koncentracji większych zasobów i środków na wzmacnianiu zdolności obronnych, Szwajcarske Siły Powietrzne od początku 2025 roku zmniejszą liczbę utrzymywanych zespołów demonstracyjnych oraz zredukują częstotliwość ich występów.
W szczególności dotyczy to zespołu F/A-18 Swiss Hornet Solo Display, który zostanie zawieszony od 1 stycznia 2025 roku. Powodem jest mocno obciążona bieżącymi zadaniami flota myśliwców F/A-18, które w większym stopniu mają być wykorzystywane do misji operacyjnych i szkolenia pilotów.
Od 1 stycznia 2025 roku zostanie rozwiązany szwajcarski zespół spadochronowy Swiss Para Wings. Zamiast tego kompania rozpoznania spadochronowego będzie wykonywać w wybranych przypadkach do 17 publicznych skoków ze spadochronem.
Program śmigłowca Super Puma Display Team w większym stopniu będzie koncentrować się na demonstrowaniu zdolności w taktycznym transporcie lotniczym. Prawdopodobnie oznacza to mniej efektownych manewrów oraz zmniejszenie liczby flar.
Na stałe do repertuaru pokazów wchodzi PC-21 Solo Display, który będzie występował przy wybranych okazjach. Celem jest promocja nowoczesnego procesu szkolenia szwajcarskich pilotów wojskowych na krajowym samolocie turbośmigłowym Pilatus PC-21.
Wstępnie planuje się, że ulubieńcy publiczności, zespół Patrouille Suisse, będą kontynuował loty na F-5 Tiger do 2027 roku, czyli do momentu, kiedy ze służby odejdą ostatnie Tigery. Zespół na samolotach szkolnych PC-7 pozostaje bez zmian.
Ponadto ogólna liczba występów – zarówno na ziemi, jak i w powietrzu – zostanie zmniejszona o połowę. W przyszłości pokazy za granicą będą realizowane jedynie w bardzo wyjątkowych przypadkach.
Oszczędności wynikające z redukcji pokazów mają być wykorzystane na rzecz zwiększenia dostępności operacyjnej floty statków powietrzych, a uwolnione godziny lotów przeznaczone na podtrzymanie procesu szkolenia i podnoszenia kwalifikacji pilotów