9 listopada szwedzkie Ministerstwo Obrony ogłosiło wybór Embraera C-390 Millennium na nowy szwedzki taktyczny samolot transportowy.
Jak poinformował minister Pål Jonson rządowa agencja zabezpieczenia materiałowego FMV (Försvarets Materielverk) otrzymała od niego polecenie rozpoczęcia z Embraerem rozmów dotyczących nabycia brazylijskich samolotów transportowych, bez publicznego wskazywania liczby negocjowanych egzemplarzy. Nie jest jednak tajemnicą, że władze w Sztokholmie od kilku lat poszukują następców dla swoich sześciu C-130 (oznaczonych lokalnie jako TP 84). Dzięki większej ładowności, prędkości lotu oraz wyższemu współczynnikowi sprawności C-390 pozwala wykonać przewidziane dla nich zadania czterema maszynami. Ostateczna liczba kupionych Embraerów będzie jednak najprawdopodobniej uzależniona od ceny, jaką uda się wynegocjować. Bardzo wiele w tym przypadku zależy od uzgodnienia konfiguracji wyposażenia.
Co ciekawe, przyszły zakup będzie miał charakter wiązany. Zgodnie z podpisanym w tym samym dniu przez Påla Jonsona i brazylijskiego ministra José Múcio listem intencyjnym, w zamian południowoamerykański kraj zadeklarował zakup w Szwecji dziewięciu myśliwców JAS-39E Gripen. W 2014 roku Brazylia podpisała umowę ze szwedzką firmą SAAB na zakup 36 samolotów JAS-39E/F Gripen, z których osiem zostało już dostarczonych do Brazylii. W związku z nową decyzją liczba zamówionych Gripenów ma zwiększyć się do 45 egzemplarzy.
Szwedzka decyzja o wyborze C-390 Millennium wpisuje się w trend rosnącej popularności tego samolotu wśród europejskich krajów NATO, albowiem dotychczas na zakup takich maszyn dla własnych sił zbrojnych zdecydowały się władze Czech, Węgier, Holandii i Portugalii. Dzięki temu Szwecja pozyska statek powietrzny, który będzie interoperacyjny z flotami transportowymi pozostałych członków Sojuszu oraz będzie mogła skorzystać z efektu synergii z innymi krajami Europy w zakresie wsparcia i szkoleń. Ponadto C-390 zamówiły także Austria, Brazylia i Korea Południowa.