

Szwedzka agencja zamówień obronnych FVM (Försvarets Materielverk) poinformowała o przybyciu do kraju trzech małych samolotów dyspozycyjnych Learjet 60. Zastąpią one dwa dotychczasowe Learjety 35 w roli maszyn do holowania celów powietrznych i szkolenia przeciwlotników w warunkach prowadzenia przez przeciwnika walki radioelektronicznej.
Obecni używane maszyny zostały zbudowane w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku i okres ich zdatności do lotu ma wkrótce przeminąć. Ponadto trudno jest uzyskać części zamienne do tak starych samolotów, co prowadzi do ograniczeń w gotowości do realizacji misji. Szwedzi uważają jednak, że warto posiadać na własność tak wyspecjalizowane maszyny, chociaż istnieją firmy prywatne, które zajmują się ich wynajmem.

Proces zakupu i dostawy trzech samolotów typu Learjet 60 na potrzeby szwedzkiego wojska zajął w sumie mniej niż 10 miesięcy.
Samoloty tej klasy zwiększają realizm ćwiczeń nie tylko poprzez wyniesienie w powietrze odpowiedniego celu ćwiczebnego do zestrzelenia za pomocą amunicji bojowej, lecz także emitują przy tym zakłócenia na wybranych częstotliwościowych radiowych. Zmusza to załogi systemów przeciwlotniczych i pilotów myśliwców przechwytujących do podjęcia wysiłku poradzenia sobie z trudnościami wynikającymi z zakłóceń pracy radarów i systemów komunikacji, co czyni zadanie bardziej wymagającym.

Obecnie na świeżo zakupionych Learjetach 60 należy wykonać modyfikacje, aby dostosować je do nowej roli.
Proces zakupu i dostawy trzech samolotów typu Learjet 60 zajął w sumie mniej niż 10 miesięcy. Ponieważ samoloty tego typu nie są już wytwarzane, zostały zakupione z rynku wtórnego. Pracownicy FVM rozpatrzyli w sumie dziesięć ofert od sprzedawców w Stanach Zjednoczonych i po przeanalizowaniu powiązanej z nimi dokumentacji dokonali wyboru trzech w najlepszym stanie. Wszystkie samoloty zostały przebazowane na lotnisko Linköping w Szwecji w okresie nieco ponad tygodnia. Jak wynika z opublikowanych zdjęć ostatnia maszyna dotarła na miejsce 12 grudnia 2024 roku.

Agencja FMV dysponuje własnym oddziałem lotniczym do obsługi samolotów Learjet. Jednostka realizuje loty szkoleniowe zgodnie z zapotrzebowaniem różnych rodzajów sił zbrojnych.
Obecnie na świeżo zakupionych Learjetach należy wykonać modyfikacje, aby dostosować je do nowej roli. Jedną z zalet nabycia większego modelu Learjet 60 jest fakt, że nastąpi znaczna poprawa środowiska pracy na stanowiskach operatorów systemów walki radioelektronicznej, które zostaną zamontowane w kabinie pasażerskiej. Agencja FMV dysponuje własnym oddziałem lotniczym do obsługi tych samolotów, który realizuje loty szkoleniowe zgodnie z zapotrzebowaniem różnych rodzajów sił zbrojnych.