

6 października ministerstwo obrony Królestwa Szwecji podpisało kontrakt na zakup czterech wielozadaniowych samolotów transportowych C-390 Millennium produkowanych przez brazylijskiego Embraera.
Władze w Sztokholmie od kilku lat poszukiwały następców dla swoich sześciu C-130 (oznaczonych lokalnie jako TP 84). Wybór Embraera C-390 został ogłoszony przez szwedzkie Ministerstwo Obrony 9 listopada 2024 r. Dzięki większej ładowności, prędkości lotu oraz wyższemu współczynnikowi sprawności C-390 pozwala wykonać przewidziane dla nich zadania czterema maszynami.
Ceremonia podpisania odbyła się w bazie lotniczej Uppsala, z udziałem dowódcy Sił Powietrznych Szwecji generała Jonasa Wikmana, ministra obrony Påla Jonsona oraz przedstawicieli państw już korzystających z C-390: Niderlandów, Brazylii, Austrii, Portugalii, Węgier i Czech. Dzięki temu zakupowi Szwecja skokowo zwiększy zdolności transportowe, a także może skorzystać ze wspólnych europejskich rozwiązań w zakresie szkolenia i wsparcia eksploatacyjnego.
Transakcja stanowi element szerszego, trójstronnego porozumienia Austrii, Szwecji i Niderlandów, którego celem jest wspólne pozyskiwanie sprzętu, zwiększanie interoperacyjności oraz długofalowa współpraca w ramach programu C-390. Co ciekawe nowa umowa przewiduje także opcję zakupu siedmiu dodatkowych maszyn, otwierając drogę do dalszych wspólnych zamówień przez państwa europejskie. Uzgodnione opcje na C-390 pokazują rosnące zainteresowanie europejskich sił zbrojnych tym nowoczesnym samolotem oraz potrzebę odmłodzenia floty samolotów transportowych, które w wielu krajach wymagają wymiany w bliskiej perspektywie.
C-390 jest oferowany również Polsce jako uzupełnienie eksploatowanych obecnie Herculesów, które nie są już pierwszej młodości, a ich sprawność pozostawia trochę do życzenia. Przy czym pod względem zasięgu i ładowności brazylijskie maszyny stoją o klasę wyżej niż posiadane przez nas średnie transportowce pochodzenia amerykańskiego. W naszym kraju dostrzega się zalety posiadania tej kategorii maszyn, dlatego prowadzone są analizy zakupu podobnego sprzętu w ramach programu znanego jako Drop.
















