• Czwartek, 30 maja 2024
X

Szwedzcy piloci myśliwscy będą szkoleni we Włoszech

4 grudnia siły zbrojne Szwecji podpisały 10-letnią umowę z włoskim lotnictwem wojskowym dotyczącą szkolenia szwedzkich pilotów myśliwców. Zgodnie z umową od stycznia 2024 r. piloci ze Szwecji będą odbywać końcową część swojego szkolenia lotniczego we Włoszech. Dokument podpisali szef sztabu szwedzkich sił powietrznych gen. Jonas Wikman i jego włoski odpowiednik gen. Luca Goretti.

Szkolenie prowadzone będzie w 61. Skrzydle na terenie bazy lotniczej Lecce-Galatina (Faza 2 i 3) oraz w międzynarodowej szkole IFTS (Faza 4) w Decimomannu na Sardynii. Szkolenie zostanie przeprowadzone przez Włoskie Siły Powietrzne przy wsparciu koncernu lotniczego Leonardo. Szwedzkie siły powietrzne wyślą instruktorów do obu baz lotniczych, aby zostali przeszkoleni w zakresie pilotażu włoskiego samolotu M-346 Master i obsługi jego zintegrowanych systemów symulacji uzbrojenia. Następnie szwedzcy instruktorzy zostaną przyjęci w szeregi kadry we włoskiej szkole lotniczej. Łącznie w okresie 10 lat przeszkolonych zostanie ponad 100 kursantów i kilkunastu pilotów-instruktorów.

Leonardo T-346A Master włoskiego lotnictwa wojskowego.

International Flight Training School we Włoszech powstała dzięki strategicznej współpracy lotnictwa wojskowego Włoch i firmy Leonardo. IFTS wykorzystuje modułowy, bardzo wszechstronny program nauczania, oparty na innowacyjnym Zintegrowanym Systemie Szkolenia, którego sercem jest dwumiejscowy samolot odrzutowy T-346A (M-346 Master). Za jego pomocą można przygotować personel lotniczy do pilotowania szerokiej gamy myśliwców najnowszej generacji, w tym F-35, Eurofighter i Gripen.

Szkoła posiada rozbudowane zaplecze kwaterunkowo-socjalne, które przeznaczone jest dla uczących się w niej kursantów i kadry instruktorskiej. Obiekt wyposażony jest w tereny rekreacyjne, stołówkę, obiekty sportowe, a także infrastrukturę logistyczną i serwisową, zdolną do utrzymania floty 22 samolotów T-346A (M-346 Master). Ponadto w szkole funkcjonuje rozbudowane centrum symulatorowe z nowoczesnymi urządzeniami GBTS (Ground Based Training System), które wspomagają proces nauki.

Do tej pory, podczas końcowego etapu kursu na pilota bojowego, szwedzkie siły powietrzne używały przestarzałych samolotów odrzutowych SK60 (Saab 105). Konstrukcja ta ma 60 lat i nie zapewnia już uzyskania odpowiedniego poziomu przygotowania personelu, który potem będzie przesiadać się do kabin nowoczesnych samolotów wielozadaniowych. Rozpoczęte w 2015 roku postępowanie dotyczące zakupu następców SK60 zostało anulowane, stąd zaistniała konieczność powierzenia ostatnich etapów szkolenia odpowiednio wyposażonemu ośrodkowi zagranicznemu.

Turbośmigłowe samoloty Grob 120TP, na których realizowane będą w Szwecji początkowe etapy szkolenia.

Obecnie w Szwecji będą realizowane tylko początkowe etapy edukacji pilota myśliwskiego, tj. podstawowe szkolenie lotnicze (Faza 1) i wprowadzenie podstaw w zakresie szkolenia taktycznego (Faza 2). W tym celu niedawno zakupiono 10 lekkich turbośmigłowych samolotów typu Grob G 120TP, które otrzymały lokalne wojskowe oznaczenie SK40. Maszyny weszły do służby w 2023 roku i w przyszłym roku mają być gotowe do przyjęcia pierwszych kursantów. Saaby SK60 pozostaną w służbie co najmniej do 2025 r., lecz ich znaczenie stopniowo będzie maleć.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X