22 maja firma Thales Alenia Space, spółka joint venture koncernów Thales i Leonardo, podpisała kontrakt o wartości 25 mln euro z Europejską Agencją Kosmiczną (ESA) w celu zademonstrowania kompleksowej usługi dostawy ładunków na niską orbitę okołoziemską. Będzie to wymagało skonstruowania nowej generacji pojazdów transportowych.
W trakcie trwającej dwa lata pierwszej fazy umowy (od czerwca 2024 r. do czerwca 2026 r.) spółka Thales Alenia Space będzie odpowiedzialna za początkowy rozwój całkowicie automatycznego statku kosmicznego. W tym okresie wysiłki będą się koncentrować na wyborze najlepszych sposobów na spełnienie wymagań ESA, architekturze sytemu, dopracowaniu niezbędnych technologii i działaniach ograniczających ryzyko.
Głównym producentem statku kosmicznego będzie oddział firmy Thales Alenia Space we Włoszech. Thales Alenia Space we Francji również będzie zaangażowany w projektowanie i rozwój statku kosmicznego, natomiast firma ALTEC, wspólne przedsięwzięcie Thales Alenia Space Italia i Włoskiej Agencji Kosmicznej, będzie odpowiedzialna za segment naziemny, podjęcie statku po powrocie i budowę infrastruktury wsparcia.
Druga faza programu obejmie dalszy rozwój usługi, w tym budowę statku kosmicznego, a także realizację misji demonstracyjnej. Misja demonstracyjna, która będzie polegała na wyniesieniu ładunku na stację ISS oraz bezpieczny powrót statku na Ziemię, ma się odbyć do końca 2028 roku.
Równolegle identyczny kontrakt otrzymała niemiecka firma The Exploration Company, która ma zaprojektować i zbudować konkurencyjny statek kosmiczny. Ostateczny wybór usługodawcy zostanie dokonany po lotach demonstracyjnych. Usługa transportowa musi być gotowa do regularnych misji przed 2030 rokiem, co zbiega się z końcem cyklu życia stacji ISS. Niemniej planowana jest budowa nowej stacji wokółziemskiej, a ponadto realizowany jest projekt stacji wokółksiężycowej Gateway, która również będzie wymagać dowozu zaopatrzenia.