• Piątek, 11 października 2024
X

Ukraina otrzymała portugalskie śmigłowce Ka-32

W piątek 6 września z portugalskiej bazy w Ponte de Sor wyruszył na Ukrainę ostatni transport, w którym znajdował się jeden z sześciu śmigłowców Ka-32. Z przyczyn formalnych maszyny tego typu nie mogą być użytkowane na terenie Unii Europejskiej, ale mogą okazać się przydatne dla walczącej z rosyjską agresją Ukrainy.

Rosyjskie śmigłowce konstrukcji Kamowa zostały zakupione w 2006 roku przez portugalskie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych. Otrzymały one wyposażenie do gaszenia pożarów i w tej roli wykorzystywano je w latach 2007-2018. Przy czym jedna maszyna 2012 r. została uszkodzona w wypadku, a dwie kolejne pozostają w stanie nielotnym od 2015 r., ponieważ wymagają przeprowadzenia okresowych remontów. W 2018 r. uziemiono również pozostałe trzy egzemplarze, a powodem był brak dostaw z Rosji części zamiennych.

Portugalski Ka-32 w trakcie pobierania wody podczas akcji gaśniczej. Kamowy słyną z dużego udźwigu i stabilnego zawisu.

W związku z sankcjami nałożonymi na Rosję po inwazji na Ukrainę, agencja lotnicza EASA zawiesiła certyfikat typu dla wszystkich Ka-32, co w praktyce oznacza zakaz wykonywania na nich lotów w europejskiej przestrzeni powietrznej. Decyzja ta dotknęła nie tylko Kamowy zakupione przez Portugalię, lecz także śmigłowce Ka-32 wykorzystywane w Hiszpanii i Szwajcarii.

23 lutego 2023 r. rząd Ukrainy zwrócił się formalnie do władz Portugalii z wnioskiem o przekazanie wszystkich sześciu maszyn. Mimo pozytywnej odpowiedzi w listopadzie 2023 r., wszystkie Kamowy nadal znajdowały się w Portugalii ponieważ oczekiwano na wskazówki od strony ukraińskiej na temat dalszych kroków, jakie należy podjąć w tej sprawie. Dopiero niedawno udało się skoordynować wszystkie działania związane z transportem śmigłowców drogą lądową, na lawetach samochodowych.

Portugalski Ka-32 w locie.

„Po długim okresie niepewności i negocjacji obecny rząd, za pośrednictwem Ministerstwa Obrony Narodowej, w porozumieniu z Ministerstwem Administracji Wewnętrznej, skoordynował transport śmigłowców z władzami Ukrainy, w szczególności z ambasadą Ukrainy w Lizbonie i Ministerstwem Obrony Ukrainy” – podał portugalski resort obrony.

Ukraiński rząd jest świadomy obecnego stanu śmigłowców Ka-32. Można przypuszczać, że będą one wykorzystywane jako źródło części zamiennych, które posłużą do utrzymania sprawności obecnej floty podobnych śmigłowców Ka-27 eksploatowanych przez Marynarkę Wojenną Ukrainy. Ka-32 jest bowiem cywilną wersją wojskowych Ka-27. Remont tych maszyn na Ukrainie raczej nie wchodzi już w rachubę, bowiem zakład w Sewastopolu, który miał takie kompetencje, znalazł się pod rosyjską okupacją wraz z zajęciem Krymu.

Ka-32 przechowywany w hangarze. Portugalia zawiesiła loty na tych maszynach w 2018 roku.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X