• Piątek, 29 marca 2024
X

Umowa na kolejną fazę rozwoju FCAS

16 grudnia francuska Generalna Dyrekcja ds. Uzbrojenia (DGA), działając w imieniu rządów Francji, Niemiec i Hiszpanii, przyznała firmom Dassault Aviation, Airbus, Indra, Eumet i ich partnerom przemysłowym kontrakt na fazę demonstracyjną 1B przyszłego systemu bojowego FCAS (Future Combat Air System).

Umowa o wartości 3,2 mld euro obejmuje fazę 1B (Phase 1B) programu FCAS, która będzie trwać do 2026 roku. Celami tego etapu, realizowanego po wstępnej fazie badawczo-rozwojowej (Phase 1A), jest obniżenie ryzyka projektu, sprawdzenie wykonalności założeń koncepcyjnych, dopracowanie wybranych technologii oraz przystąpienie do zasadniczych prac nad wstępnym projektem. Chodzi o zdefiniowanie ostatecznej architektury systemu systemów NGWS (Next Generation Weapon System), poprzez optymalizację założeń technicznych dla samolotu bojowego NGF (New Generation Fighter), ustalenie protokołów przetwarzania i wymiany danych z sensorów z rozproszonych na różnych platformach towarzyszących, aż po zapewnienie spójności wśród kooperantów (między innymi na poziomie używanego oprogramowania i przyjęcia wspólnych standardów projektowania).

Część prac będzie jednak wymagać wyjścia daleko poza sferę działań teoretycznych, będzie bowiem polegała na badaniach nowych rozwiązań materiałowych w zakresie napędu oraz konstrukcji płatowca, wraz opracowaniem metod ich masowego wytwarzania. Przypuszczalnie na tym etapie uda się też połączyć część systemów tzw. chmury bojowej (Combat Cloud) w działającą sieć i przetestować niektóre rozwiązania w zmniejszonej lub pełnej skali. Ponadto niektóre z planowanych do zastosowania w NGWS technologii już teraz osiągają dojrzałość pozwalającą na testy w latających laboratoriach (są to sprawdzone, istniejące platformy, których nie stworzono od podstaw na potrzeby tego programu, lecz jedynie zostały zaadaptowane do celów badawczych). Budowa i testy właściwego demonstratora/prototypu myśliwca NGF zostanie ujęta dopiero w drugiej fazie programu (Phase 2), przewidzianej na lata 2028-2029.

• Zarządzanie fazą przemysłową 1B jest zorganizowane według domen w następujący sposób:

• Spójność, demonstratory i konsolidacja całego programu – Airbus, Dassault Aviation i Indra Sistemas jako współwykonawcy;

• Myśliwiec nowej generacji (NGF) – odpowiedzialność Dassault Aviation we Francji jako głównego wykonawcy z Airbusem jako głównym partnerem w Niemczech i Hiszpanii;

• Silnik dla NGF – odpowiedzialność spółki Eumet (50/50 joint venture Safran Aircraft Engines dla Francji i MTU Aero Engines dla Niemiec) jako głównego wykonawcy i ITP Aero dla Hiszpanii jako głównego partnera;

• Systemy bezzałogowe – remote carrier (RC) – Airbus w Niemczech jako główny wykonawca, MBDA we Francji i Satnus w Hiszpanii jako główni partnerzy;

• Chmura bojowa (CC) – Airbusem w Niemczech jako główny wykonawca, Thales dla Francji i Indra Sistemas dla Hiszpanii jako główni partnerzy;

• Symulatory – Airbus, Dassault Aviation i Indra Sistemas jako współwykonawcy;

• Sensory – Indra Sistemas jako główny wykonawca w Hiszpanii oraz Thales we Francji i FCMS w Niemczech jako główni partnerzy;

• Technologie obniżonej obserwowalności (stealth) – Airbus w Hiszpanii jako główny wykonawca, Dassault Aviation we Francji i Airbus w Niemczech jako główni partnerzy;

• Wspólne środowisko pracy – Airbus, Dassault Aviation, Indra Sistemas i Eumet jako współwykonawcy.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X