• Czwartek, 28 marca 2024
X

Umowa na nowe symulatory dla Jastrzębi

Według publikacji zamieszczonej w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 8 grudnia polska Agencja Uzbrojenia zawarła kontrakt z izraelską firmą Elbit Systems na dostawę taktycznego systemu symulacji lotów dla samolotów F-16 C/D Block 52+ Jastrząb. Przedmiotem zamówienia jest dostawa czterech sztuk symulatorów, a piąte urządzenie tego rodzaju jest wskazane jako zakup opcjonalny.

Tym samym nastąpił długo oczekiwany finał rozpoczętego 12 sierpnia 2020 roku postępowania, kiedy to ówczesny Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił przetarg na zupełnie nowy zestaw symulatorów dla naszych Jastrzębi. Urządzenia mają służyć do szkolenia pilotażowego, utrzymania nawyków i treningu procedur awaryjnych, a także do kompleksowego przygotowania personelu latającego do misji bojowych, w tym do wykonywania zadań w ugrupowaniach taktycznych z użyciem środków bojowych.

Po wstępnej fazie negocjacji zaproszenia do składania ofert zostały rozesłane do trzech zainteresowanych podmiotów: KenBit Koenig i Wspólnicy Sp. J. wraz z Virtual Reality Media A.S., izraelskiego Elbit Systems Ltd. oraz amerykańskiego CAE USA Inc. (następca prawny L3 Technologies Inc. Link Training & Simulation Division). Odpowiedzi w wyznaczonym terminie udzieliły tylko dwie ostatnie firmy, przy czym oferta izraelska została oceniona jako korzystniejsza. Koszt urządzeń dostarczanych przez spółkę z Hajfy wyniesie 226,7 mln zł brutto, wobec 421,3 mln zł zaproponowanych przez Amerykanów.

Potrzeba wymiany symulatorów dla pilotów F-16 w ostatnich latach stawała się coraz bardziej paląca. Było to spowodowane faktem, że samoloty w toku długoletniej służby przeszły dość istotne zmiany. Oprogramowanie komputera misji zostało zaktualizowane do wersji M6.5 a paleta uzbrojenia została poszerzona o pociski manewrujące AGM-158 JASSM i JASSM-ER, a także nowe wersje rakiet powietrze-powietrze: AIM-120C-7 AMRAAM oraz AIM-9X Block II. Zamontowano też nowy transponder identyfikacji swój-obcy Mode 5, oraz odporniejszy na zakłócenia moduł GPS, a także rozszerzone zostały możliwości wymiany danych przez terminal Link-16. Tymczasem nasze lotnictwo wciąż dysponuje trzema symulatorami lotu zakupionymi wraz z myśliwcami F-16C/D niemal dwie dekady temu, na podstawie umowy z 2003 roku (jeden pełny symulator misji Full Mission Trainer i dwa eskadrowe urządzenia treningowe Squadron Level Mision Trainer).

Po symulatorach nowej generacji, oprócz koniecznych aktualizacji w zakresie bieżącej konfiguracji polskich samolotów, należy spodziewać się wielu dodatkowych funkcji. We współczesnych symulatorach można na przykład wykonywać misje w wirtualnych ugrupowaniach bojowych na kilka sposobów. Interakcja pilota nie ogranicza się więc do zwalczania generowanego komputerowo przeciwnika, ale może on trenować realizację zadań z włączonymi do sieci innymi symulatorami załogowymi, a także z odbywającymi lot realnymi statkami powietrznymi. Obecnie w Siłach Powietrznych RP tak szerokie możliwości posiadają jedynie symulatory szkolnych samolotów M-346 Bielik, które również dostarczył Elbit Sytems. Istnieje więc możliwość integracji symulatorów Bielików i Jastrzębi, w celu umożliwienia realizacji wspólnych sesji treningowych.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X