20 czerwca zostało podpisane porozumienie pomiędzy południowokoreańską firmą KAI a polskimi Wojskowymi Zakładami Lotniczymi Nr 2 S.A. dotyczące realizacji polskiego programu FA-50.
Porozumienie Teaming Agreement ma na celu określenie obszarów współpracy przemysłowej dotyczącej programu wsparcia eksploatacji samolotów FA-50, w szczególności w zakresie kompleksowego wsparcia logistycznego, a także obsługi, naprawy, remontu i modernizacji samolotów FA-50.
Dzisiejsza umowa oznacza osiągnięcie kolejnego etapu rozwoju współpracy pomiędzy KAI i WZL 2 w zakresie utrzymania i obsługi serwisowej samolotów FA-50. Cieszymy się, że KAI może przyczynić się do rozwoju polsko-koreańskiej współpracy wojskowej i przemysłowej – powiedział Sang Jae Lee, Wiceprezes Wykonawczy KAI, Dyrektor CS Center.
Podpisanie porozumienia z KAI otwiera przed WZL 2 nowe możliwości oraz szansę na osiągnięcie najwyższego poziomu kompetencji i powstania centrum serwisowego FA-50 w Polsce. Serwisując samoloty FA-50, F-16, C-130, a w przyszłości także F-35 Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A. staną się główną organizacją wspierającą eksploatację samolotów polskich Sił Powietrznych – powiedział Dariusz Sokólski p.o. Prezes Zarządu Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 2 S.A.
Wcześniej WZL 2 były odpowiedzialne za remonty, modernizacje i utrzymanie w eksploatacji poradzieckich maszyn MiG-29 oraz Su-22. Kariera tych samolotów w naszym lotnictwie jednak szybko dobiega końca. Naturalnymi następcami w Siłach Powietrznych RP będą zamówione w Korei lekkie samoloty bojowe FA-50, które niedawno weszły do służby.
Jest to rezultat podpisanej w lipcu 2022 roku umowy pomiędzy rządami Polski i Korei, która dotyczyła zakupu na potrzeby Sił Powietrznych RP 48 samolotów KAI FA-50 wraz z pakietem uzbrojenia, logistycznym i szkoleniowym. Z kolei we wrześniu tego samego roku doszło do podpisania dwóch umów wykonawczych, które w szczegółach precyzują zapisy lipcowej umowy. Na tej podstawie pierwszym etapie Polska otrzymała 12 egz. w przejściowej konfiguracji FA-50GF, które zostały dostarczone w okresie od lipca do końca listopada 2023 roku. Począwszy od 2025 roku producent zacznie przekazywanie partii 36 egz. w docelowej konfiguracji FA-50PL. Dostawy tych samolotów mają potrwać kolejne trzy lata.