• Czwartek, 25 kwietnia 2024
X

15 grudnia, w bazie lotniczej Duke Field na Florydzie, 711. Eskadra Operacji Specjalnych (Special Operations Squadron) Rezerwy Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych pożegnała ostatnie cztery samoloty C-145A Combat Coyote, które były użytkowane w amerykańskich siłach zbrojnych.

Samoloty C-145A, bardziej znane w naszym kraju jako PZL M28 Skytruck, zostały zakupione w 2009 roku do wsparcia operacji specjalnych w odległych rejonach świata. W transakcji pomiędzy producentem PZL Mielec a rządem USA pośredniczyła firma Sierra Nevada Corporation. Ogółem w latach 2009-2014 dostarczono amerykańskim siłom zbrojnym 17 maszyn.

C-145A rozpoczynały bojową karierę w ramach 318. Eskadry Operacji Specjalnych z bazy Cannon, która podlega pod 27. Skrzydło Operacji Specjalnych. Z eskadry tej wydzielono trzy samoloty, które po raz pierwszy wyruszył do Afganistanu 7 marca 2011 roku. Służbę w 318. Eskadrze maszyny zakończyły 28 marca 2013 roku, kiedy to ostatnie egzemplarze zostały przesunięte do 6. Eskadry Operacji Specjalnych w Duke Field. Na przełomie 2012 i 2013 roku samoloty Combat Coyote trafiły do 5. Eskadry, a od maja 2013 roku także do 711. Eskadry Operacji Specjalnych. Właśnie w tej ostatniej eskadrze C-145A zakończyły swoją służbę na rzecz amerykańskiego lotnictwa.

Samoloty uczestniczyły w licznych tajnych operacjach w Azji, Ameryce Centralnej oraz Afryce. Skrytości działań pomagało cywilne malowanie większości maszyn oraz fakt rozpowszechnienia samolotów transportowych na bazie An-28. C-145A transportowały zaopatrzenie i personel wojskowy na słabo przygotowane lotniska, a także realizowały misje ratownictwa bojowego i ewakuacji medycznej. W trakcie służby w Afganistanie, 18 grudnia 2011 roku, na skutek wypadku przy lądowaniu utracona została jedna maszyna, ale wszyscy na pokładzie przeżyli.

W lipcu 2015 roku rozpoczął się proces wycofywania 11 C-145A z jednostek Dowództwa Operacji Specjalnych. Większość niepotrzebnych samolotów została zaoferowana sojusznikom w ramach programu Excess Defence Articles. Pozostałe w służbie maszyny w ostatnich latach włączono do jawnego programu Aviation Foreign Internal Defense, gdzie używano je do szkolenia sojuszniczych wojsk we współpracy z siłami lotniczymi. Szkolenia były prowadzone przez amerykańskie grupy doradców lotnictwa bojowego (Combat Aviation Advisors).

Cztery samoloty C-145A Combat Coyote kołują na lotnisku w Duke Field na Florydzie po wykonaniu pożegnalnego lotu, 15 grudnia 2022 roku.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X