• Środa, 11 grudnia 2024
X

USAF rozpoczęły poszukiwania następcy maszyn AWACS E-3 Sentry

8 lutego amerykański Departament Obrony opublikował zapytanie o informację (RFI) w sprawie możliwości nabycia potencjalnych następców samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia E-3G Sentry. Samolot klasy AWACS to powietrzny system dowodzenia i kontroli bieżących operacji lotniczych (C2), który może również służyć do wywiadu, obserwacji i rozpoznania sytuacji na danym obszarze (ISR). Najważniejszą jego zaletą jest zdolność do szybkiego rozmieszczenia w dowolne miejsce na świecie i udzielania wsparcia informacyjnego o każdej porze doby, w dowolnych warunkach pogodowych. Ponadto jego stacja radiolokacyjna, po wyniesieniu na dużą wysokość, pozwala obserwować obiekty niskolecące nawet na tle bardzo złożonej rzeźby terenu. AWACS zapewnia zintegrowany obraz sytuacji powietrznej w obrębie wyznaczonego teatru działań na rzecz lotnictwa bojowego, wojsk powietrzno-desantowych, a także możliwość kierowania misjami sił strategicznych, taktycznych i specjalnych. Według USAF minimum elementów składających się na system AWACS to:

  • Platforma powietrznego nosiciela systemów
  • Wielofunkcyjny radar do wskazywania ruchomych celów powietrznych (AMTI)
  • Certyfikowana zdolność do tankowania w powietrzu systemem sztywnego boomu
  • Wbudowany system dowodzenia i zarządzania walką (BMC2)
  • Układ identyfikacji bojowej
  • Systemy samoobrony
  • Systemy wsparcia elektronicznego
  • Szyfrowana i odporna na zakłócenie łączność w zasięgu wzroku (LOS) i poza linią wzroku (BLOS)
  • Komponenty naziemne (planowanie misji, szkolenie i wsparcie)

Konstrukcja obecnie używanego przez USAF samolotu E-3 Sentry liczy już sobie 50 lat. Utrzymanie floty 31 tych maszyn sprawia coraz większe kłopoty.

Wyposażenie BMC2 przyszłej maszyny ma umożliwić jednoczesne nadzorowanie przynajmniej sześciu misji powietrznych. Będą to między innymi zadania z zakresu: powietrznych misji kontrofensywnych (Offensive Counter Air), powietrznych misji defensywnych (Defensive Counter Air), kontroli przestrzeni powietrznej (Air Traffic Control), bliskiego wsparcia powietrznego (Close Air Support), zwalczania obrony powietrznej (Suppression of Enemy Air Defenses), pobierania paliwa w locie (Air Refueling) i bojowych misji poszukiwawczo-ratowniczych (Combat Search And Rescue). Długotrwałość lotu powinna być nie mniejsza niż 10 godzin. Producent samolotu musi w związku z tym przewidzieć pomieszczenia do wypoczynku dla załogi.

Formacja australijskich samolotów Boeing E-7 AEW&C Wedgetail

Wyraźnie preferowana jest adaptacja do roli AWACS jednej z platform komercyjnych zamiast projektowania całości od podstaw. Wskazują na to zakładane terminy realizacji. Program przewiduje dostarczenie co najmniej dwóch prototypów samolotów w standardzie produkcyjnym, wraz z systemami wsparcia naziemnego i szkolenia, w ciągu pięciu lat od udzielenia kontraktu. Zawarcie takiej umowy spodziewane jest w roku budżetowym 2023.

Mimo przyjęcia przez Pentagon formuły otwartej rywalizacji to nie da się ukryć, że na zdecydowanie uprzywilejowanej pozycji jest Boeing z samolotem AWACS nowej generacji E-7 Wedgetail. Typ ten jest już seryjnie produkowany na zamówienie kilku użytkowników zagranicznych: Australii (6 egz.), Turcji (4 egz.), Korei Południowej (4 egz.) i Wielkiej Brytanii (3 egz. jeszcze nie dostarczone).

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X