8 lutego amerykański Departament Obrony opublikował zapytanie o informację (RFI) w sprawie możliwości nabycia potencjalnych następców samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia E-3G Sentry. Samolot klasy AWACS to powietrzny system dowodzenia i kontroli bieżących operacji lotniczych (C2), który może również służyć do wywiadu, obserwacji i rozpoznania sytuacji na danym obszarze (ISR). Najważniejszą jego zaletą jest zdolność do szybkiego rozmieszczenia w dowolne miejsce na świecie i udzielania wsparcia informacyjnego o każdej porze doby, w dowolnych warunkach pogodowych. Ponadto jego stacja radiolokacyjna, po wyniesieniu na dużą wysokość, pozwala obserwować obiekty niskolecące nawet na tle bardzo złożonej rzeźby terenu. AWACS zapewnia zintegrowany obraz sytuacji powietrznej w obrębie wyznaczonego teatru działań na rzecz lotnictwa bojowego, wojsk powietrzno-desantowych, a także możliwość kierowania misjami sił strategicznych, taktycznych i specjalnych. Według USAF minimum elementów składających się na system AWACS to:
- Platforma powietrznego nosiciela systemów
- Wielofunkcyjny radar do wskazywania ruchomych celów powietrznych (AMTI)
- Certyfikowana zdolność do tankowania w powietrzu systemem sztywnego boomu
- Wbudowany system dowodzenia i zarządzania walką (BMC2)
- Układ identyfikacji bojowej
- Systemy samoobrony
- Systemy wsparcia elektronicznego
- Szyfrowana i odporna na zakłócenie łączność w zasięgu wzroku (LOS) i poza linią wzroku (BLOS)
- Komponenty naziemne (planowanie misji, szkolenie i wsparcie)
Mimo przyjęcia przez Pentagon formuły otwartej rywalizacji to nie da się ukryć, że na zdecydowanie uprzywilejowanej pozycji jest Boeing z samolotem AWACS nowej generacji E-7 Wedgetail. Typ ten jest już seryjnie produkowany na zamówienie kilku użytkowników zagranicznych: Australii (6 egz.), Turcji (4 egz.), Korei Południowej (4 egz.) i Wielkiej Brytanii (3 egz. jeszcze nie dostarczone).