• Wtorek, 17 czerwca 2025
X

USAF używają miniaturowych szybowców transportowych Grasshopper

Na początku maja Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF) poinformowały o wprowadzeniu na wyposażenie autonomicznych szybowców transportowych o nazwie Grasshopper, które opracowała firma DZYNE Technologies we współpracy z Laboratorium Badawczym Sił Powietrznych. Bezzałogowe szybowce tego typu mają za zadanie dostarczać zaopatrzenie do oddziałów operujących w izolacji od sił głównych, bez narażania na niebezpieczeństwo załogowych statków powietrznych.

Grasshopper został zaprojektowany głownie z myślą o wsparciu tajnych misji amerykańskich Sił Operacji Specjalnych, takich jak likwidacja ważnych osób, ratownictwo bojowe czy zbieranie informacji wywiadowczych na terenach, gdzie użycie tradycyjnych, głośnych samolotów transportowych wiązałoby się z wysokim ryzykiem dla załóg lotniczych lub demaskowałoby ukrytych komandosów. Niewielka ładowność i jednorazowy charakter szybowca czynią go idealnym do szybkiego dostarczania zaopatrzenia w trudnodostępne miejsca.

Szybowiec Grasshopper w trakcie rozkładania skrzydeł, po wyrzuceniu z samolotu transportowego.

Dodatkowo, Grasshopper wpisuje się w koncepcję elastycznego rozlokowania sił lotniczych ACE (Agile Combat Employment), umożliwiając zaopatrywanie rozproszonych jednostek operujących na odległych wyspach lub prowizorycznych lotniskach, bez konieczności lądowania lub bezpośredniego przelotu nad strefa zrzutu pełnowymiarowych samolotów transportowych.

Grasshopper opada na spadochronie po dotarciu do celu.

Szybowce mogą być zrzucane z tylnej rampy samolotów transportowych, takich jak C-17 czy C-130. Jeden Grasshopper może zabrać ok. 227 kg ładunku na odległość do kilkudziesięciu kilometrów, zależnie od wysokości zrzutu. Pojazd posiada wysuwane skrzydła i powierzchnie sterowe oraz autonomiczny system nawigacji, zdolny do działania w środowiskach bez dostępu do GPS. Miękkie lądowanie u celu odbywa się za pomocą wbudowanego spadochronu, co zapewnia niemal punktową precyzję zrzutu. Koszt jednostkowy takiego szybowca to około 40 tys. dolarów. Firma DZYNE Technologies pracuje obecnie nad wariantem o większym zasięgu, który powinien być gotowy na początku 2026 r. Ma to na celu dalsze zwiększenie autonomicznych możliwości logistycznych w niebezpiecznych warunkach.

Dwa szybowce Grasshopper, które wylądowały u celu w odległości kilkunastu metrów od siebie, co świadczy o dużej precyzji tej metody transportu zaopatrzenia.

Pierwsze testy Grasshoppera odbyły się w październiku 2022 roku. Od tego czasu dostarczono jednostkom USAF kilkadziesiąt egzemplarzy tych szybowców, a wkrótce planowane są kolejne zakupy. Pomysł narodził się w odpowiedzi na bezpośrednie potrzeby operacyjne zgłaszane przez dowództwo Sił Operacji Specjalnych. Przejście od fazy koncepcyjnej do pierwszych praktycznych prób poligonowych zajęło 12 miesięcy. Grasshopper stanowi zatem przykład skutecznej współpracy między sektorem publicznym a prywatnym w zakresie szybkiego opracowywania i wdrażania innowacyjnych rozwiązań logistycznych dla nowoczesnego pola walki.

Reklama
Reklama

Archiwum

Najpopularniejsze

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X