• Poniedziałek, 17 listopada 2025
X
Reklama

W Polsce wylądował E-7A Wedgetail

Reklama

30 lipca w 32. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku wylądował samolot E-7A Wedgetail należący do Królewskich Sił Powietrznych Australii. W najbliższych tygodniach będzie on wspierać działania lotnictwa NATO w ochronie przestrzeni powietrznej na wschodniej flance Sojuszu.

Decyzja o wysłaniu do Polski australijskiego E-7A została ogłoszona 25 czerwca podczas szczytu NATO w Hadze. Jest to pierwsza w historii misja realizowana z terytorium naszego kraju dla tego typu maszyny.

Boeing E-7A Wedgetail to jeden z najnowocześniejszych na świecie systemów obserwacji przestrzeni powietrznej i koordynowania działań w domenie powietrznej, morskiej i lądowej. Jest generacyjnym następcą bardzo znanego samolotu wczesnego ostrzegania i dowodzenia E-3 Sentry.

Australijski E-7A Wedgetail (na pierwszym planie) oraz amerykański E-3G Sentry (w tle).

Głównym sensorem E-7A jest umieszczony w belce nad kadłubem wielozadaniowy radar dalekiego zasięgu MESA (Electronically Scanned Array) firmy Northrop Grumman. W przypadku celów wielkości myśliwca, maksymalny zasięg tego radaru przekracza 370 km. Dla celów morskich, maksymalny zasięg dla obiektów wielkości fregaty wynosi ponad 240 km. MESA jest w stanie jednocześnie śledzić 180 celów i naprowadzać przechwycenia na 24 z nich. Radar może działać również w trybie pasywnym i wychwytywać sygnały radiowe z zewnętrznych nadajników.

Ponadto maszyna jest wyposażone w zaawansowane systemy komunikacji głosowej i transmisji danych o zasięgu taktycznym i globalnym. Są to radiostacje HF/VHF/UHF oraz datalinki w standardzie Link-11 i Link-16 a także satelitarny system komunikacji UHF.

Formacja dwóch australijskich samolotów Boeing E-7 Wedgetail

W konfiguracji australijskiej załoga E-7A składa się z dwóch pilotów oraz 10 operatorów systemów zadaniowych (w innych krajach jest tylko 8 stanowisk operatorskich), z tego część to kontrolerzy sytuacji taktycznej na polu bitwy, a część jest specjalistami od analizy sygnałów radioelektronicznych. Australijskie samoloty E-7A Wedgetail należą do 2. dywizjonu RAAF i na stałe przebywają w bazie Williamtown niedaleko Newcastle.

Grafika prezentujące przyszłego Wedgetaila w barwach NATO.

Chociaż producentem E-7A jest amerykańska firma Boeing, to żadna z formacji sił zbrojnych USA nie posiada jeszcze tak nowoczesnej maszyny. 26 czerwca 2025 roku poinformowano, że Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych anulowały program zakupu własnych E-7 z powodu rosnących kosztów. Ale 31 lipca senat USA wniósł poprawkę do budżetu cofającą tę decyzję, którą powszechnie uznawano za duży błąd.

Nie zmienia to faktu, że istniejące Wedgetaile zostały wyprodukowane jedynie na eksport. Dotychczas obok Australii (6 egz.) zakupiły je Wielka Brytania (3 egz.), Turcja (4 egz.) i Korea Południowa (4 egz.). Warto też wspomnieć, że 15 listopada 2023 roku wybór samolotów E-7A Wedgetail na następców maszyn E-3A Sentry, które obecnie służą we wspólnej flocie Sojuszu ogłosiła Agencja Wsparcia i Zamówień NATO.

Reklama
Reklama

Archiwum

Najpopularniejsze

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X