

Jak poinformowało 6 marca brytyjskie Ministerstwo Obrony w zakładach Boeinga w Arizonie doszło do zakończenia odbiorów ostatnich śmigłowców AH-64E v6 Apache przeznaczonych dla Korpusu Powietrznego Armii.
Przypomnijmy, że w 2016 roku rząd w Londynie zamówił 50 śmigłowcowców AH-64E Apache, w ramach umowy o wartości 2,3 mld USD. Miały one zastąpić flotę 67 egzemplarzy Apache Mk 1 (zmodyfikowany odpowiednik amerykańskiego modelu AH-64D), które przez ponad 20 lat służby brały udział w licznych akcjach bojowych w Afganistanie i Libii.
Brytyjskie władze zdecydowały się skorzystać z możliwości przebudowy istniejących płatowców Apache Mk 1 do najnowszego seryjnego standardu jednocześnie redukując nieco liczbę użytkowanych śmigłowców. Pozostałe 17 maszyn, dla których nie przywidziano modernizacji, zostało wycofanych ze służby w 2024 roku. Rozdysponowano je po różnych placówkach muzealnych lub edukacyjnych jako statyczne eksponaty i nielotne pomoce dydaktyczne w szkołach mechaników lotniczych.
Pierwsze dwa AH-64 w nowym wcieleniu dotarły do Wielkiej Brytanii w listopadzie 2020 r. Ostatni transport miał miejsce 20 lutego br., a na pokładzie samolotu transportowego C-5M Galaxy znajdowały się trzy śmigłowce uderzeniowe, które stanowiły 45.,46. i 47. przekazany egzemplarz. Kolejne dwa spodziewane są niebawem.
Ostatni Apache pozostanie w USA na dłużej, w celu przetestowania nowego oprogramowania, które umożliwi szerszą współpracę z bezzałogowymi systemami powietrznymi, stanowiącymi wyposażenie brytyjskich sil zbrojnych. W związku z tym śmigłowiec zostanie przewieziony do Wielkiej Brytanii dopiero w 2026 roku.

Rozładunek najnowszej partii AH-64E, która przyleciała 20 lutego br. na pokładzie amerykańskiego samolotu transportowego C-5M Galaxy do bazy RAF Mildenhall w Suffolk.
Wyposażone w AH-64E brytyjskie jednostki bojowe stacjonują obecnie w bazie lotniczej Wattisham w hrabstwie Suffolk. Z kolei flota szkoleniowa znajduje się w Centrum Lotnictwa Wojskowego w Middle Wallop w hrabstwie Hampshire. AH-64E uzyskały wstępną gotowość operacyjną w 2023 roku i są obecnie regularnie używane podczas krajowych i międzynarodowych ćwiczeń oraz operacji prowadzonych na całym świecie.