• Sobota, 22 czerwca 2024
X

Wielka Brytania żegna śmigłowce Gazelle

23 października trzy śmigłowce Westland Gazelle AH1 ze 665. Dywizjonu, wchodzącego w skład brytyjskiego Korpusu Powietrznego Armii (Army Air Corps), wykonały ostatni lot operacyjny.

Maszyny wystartowały z bazy w Aldergrove na terenie Irlandii Północnej, aby dokonać pożegnalnego przelotu nad Wielką Brytanią. Formalne wycofanie tych maszyn ze służby zaplanowano na 31 października.

Jeden z trzech śmigłowców Gazelle startuje do pożegnalnego lotu.

Lekki śmigłowiec wielozadaniowy Gazell został skonstruowany i oblatany w 1967 roku przez francuską firmę lotniczą Sud Aviation, którą przemianowano później na Aérospatiale. Jego charakterystycznym elementem był po raz pierwszy zastosowany wielołopatkowy wirnik ogonowy typu fenestron (fantalil), który jest około 25 proc. wydajniejszy niż klasyczne wirniki ogonowe o tej samej średnicy.

Już na bardzo wczesnym etapie rozwoju Gazelle wzbudziła zainteresowanie Wielkiej Brytanii, co zaowocowało zawarciem umowy pomiędzy francuskim Sud Aviation i brytyjskim Westlandem o podziale kosztów prac rozwojowych i wspólnej produkcji. Podpisana w lutym 1967 roku umowa umożliwiła wyprodukowanie w brytyjskich zakładach 262 egzemplarzy Gazelle.

Armijny śmigłowiec Gazelle podczas zimowych ćwiczeń w Norwegii.

Gazelle weszły na wyposażenie sił zbrojnych Wielkiej Brytanii 6 lipca 1974 r. Były wykorzystywane przez wszystkie główne formacje wojskowe: Army Air Corps, Royal Navy i Royal Air Force. Podczas 49 lat służby były używane w celach szkoleniowych, rozpoznawczych, łącznikowych i do ewakuacji medycznej. Istniały również warianty uzbrojone w pociski przeciwpancerne. Przez prawie pół wieku Westland Gazelle służyły w Irlandii Północnej, Niemczech, Hongkongu, na Falklandach, Kanadzie, Kenii, Belize, Cyprze, Iraku, Kosowie, Bośni, Sierra Leone i Afganistanie. Kiedy inne formacje wycofały Gazelle w 2009 roku Korpus Powietrzny Armii stał się ostatnim brytyjskim użytkownikiem tych maszyn.

Muzealny Gazelle HT Mk3 (Helicopter Trainer) należał do partii 32 maszyn dostarczonych dla Królewskich Sił Powietrznych. Po krótkiej karierze jako maszyna szkolna w latach 1976-1996 śmigłowiec służył do transportu VIP-ów.

Aby uczcić przejście Gazelle na zasłużoną emeryturę, 23 października Korpus Powietrzny Armii wykonał lot w formacji trzech maszyn. Trasa lotu wiodła nad historycznymi miejscami i bazami, które odegrały ważną rolę w służbie tych śmigłowców. Po zakończonym uroczystym przelocie śmigłowce wylądowały w Vector Aerospace International Ltd w Gosport w Anglii, gdzie zostaną na zawsze. Następcą Gazelle w brytyjskim wojsku zostały nowoczesne śmigłowce Airbus H135. Wojskowe Gazelle wciąż są wykorzystywane w kilkunastu krajach świata, w tym nadal we Francji.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X