Dziś w porcie Livorno odbyła się oficjalna ceremonia przekazania do służby nowego włoskiego okrętu lotniczego ITS Trieste.
Trieste został zwodowany 29 maja 2019 roku w stoczni Fincantieri w Castellammare di Stabia. Do prób morskich przystąpiono 12 sierpnia 2021 roku. Po odbiorze okręt ma przejść do bazy marynarki wojennej w La Spezia w celu uzupełnienia niektórych elementów wyposażenia i rozpoczęcia przez załogę tzw. szkolenia podstawowego. Ostatecznie nowa jednostka będzie stacjonować w bazie morskiej w Taranto, gdzie wejdzie w skład 3. Dywizjonu Marynarki (3ª Divisione Navale).
Po wejściu do służby ITS Trieste stał się największym okrętem we włoskiej flocie, spychając drugie miejsce okręt flagowy Marina Militare, lekki lotniskowiec ITS Cavour. Nowa jednostka ma długość całkowitą 245 m, szerokość 36 m, a jego wyporność przy pełnym obciążeniu sięga 38 tys ton. Pokład lotniczy wyposażony jest w 9 stanowisk startowych dla śmigłowców i dwa podnośniki (15m x 15m) o maksymalnym udźwigu 42 ton.
Uzbrojenie składa się z trzech uniwersalnych armat Oto Melara kal. 76 mm, trzech zdalnie sterowanych stanowisk OTO Melara 25/80 z armatami automatycznymi Oerlikon KBA kal. 25 mm, a także dwóch zespołów wyrzutni pionowych po 8 komór każda, dla 16 rakiet przeciwlotniczych MBDA Aster 15/30 lub 64 szt. CAMM-ER. Do samoobrony służą dwie wieloprowadnicowe wyrzutnie Leonardo ODLS-20 do wystrzeliwania wabików.
Podstawowa załoga składa się z 360 marynarzy, ale na okręcie może także dodatkowo stacjonować około 80 osób przeznaczonych do obsługi grupy lotniczej, jeśli charakter zadania tego wymaga. Ponadto istnieje również możliwość wygodnego rozlokowania około 600 żołnierzy sił desantowych. Zatapialny dok może służyć do przewożenia pojazdów amfibijnych, barek desantowych i poduszkowców.
Cechą charakterystyczną okrętu jest duża wszechstronność, ponieważ oprócz śmigłowców wielozadaniowych i transportowych jednostka jest dostosowana do bazowania samolotów bojowych F-35B. W maksymalnym wariancie może to być nawet 20 samolotów plus dwa śmigłowce ratownicze. W związku z tym ITS Trieste będzie mógł utrzymać ciągłość osłony lotniczej dla zespołów morskich lub udzielać wsparcia lotniczego dla sił desantowych, gdyby ITS Cavour wymagał naprawy lub okresowego remontu. Ewentualnie oba okręty mogą działać równolegle w przypadku konieczności przeprowadzenia dużych operacji lotniczych.