• Czwartek, 25 kwietnia 2024
X

Modernizacja techniczna Wojska Polskiego w 2022 roku – modernizacja floty F-16 Jastrząb

Zanim nastąpią dostawy F-35A i FA-50PL w najbliższych latach podstawę naszego lotnictwa bojowego nadal stanowić będzie 48 wielozadaniowych myśliwców F-16C/D Block 52+ Jastrząb. Maszynom tym 9 listopada 2021 roku minęło 15 lat służby, a łączny nalot floty przekroczył 100 tys. godzin.

Polskie F-16 zbliżają się do granicy czasu eksploatacji, po której należy podjąć decyzję o modernizacji tych maszyn.

W kontekście zwiększenia możliwości bojowych floty Jastrzębi prowadzone są obecnie analizy dotyczące zakresu planowanej modernizacji w połowie cyklu życia (Mid Life Upgrade, MLU). Kierunek tych prac wyznacza oferowany przez Lockheed Martin pakiet Viper, który stanowi standardowe wyposażenie fabrycznie nowych samolotów Block 70/72, ale również może być zainstalowany w używanych maszynach F-16C/D. Według przedstawicieli Inspektoratu Sił Powietrznych RP polskie F-16 mają otrzymać m.in. nowy radar oraz ulepszony system samoobrony i walki elektronicznej.

Ponadto trwają postępowania przetargowe, mające na celu zwiększenie możliwości rozpoznawczych i efektywności szkolenia. Pierwsze z nich rozpoczęto 12 sierpnia 2020 roku, kiedy ówczesny Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił przetarg na zupełnie nowy taktyczny system symulacji lotów dla samolotów F-16 C/D Block 52+ Jastrząb. Przedmiotem zamówienia jest dostawa czterech sztuk symulatorów oraz piątego jako zakup opcjonalny. Według stanu ma koniec lipca postępowanie znajduje się na etapie składania ofert ostatecznych przez trzech zaproszonych wykonawców. Są to KenBit Koenig i Wspólnicy Sp. J. wraz z Virtual Reality Media A.S., izraelski Elbit Systems Ltd. oraz firma CAE USA Inc. (następca prawny L3 Technologies Inc. Link Training & Simulation Division).

Drugie wciąż toczące się postępowanie dotyczy ogłoszonego 6 października 2020 roku przez Inspektorat Uzbrojenia MON zamiaru nabycia systemu rozpoznania powietrznego z radarem o syntetycznej aperturze (Synthetic Aperture Radar) do obserwacji ziemi. W skład sytemu mają wchodzić trzy zasobniki rozpoznania powietrznego wyposażone w radar SAR wraz z integracją na polskich samolotach F-16C/D Block 52+. Według stanu na koniec lipca 2022 roku procedura ta znajduje się na etapie wystosowania zaproszeń do przeprowadzenia negocjacji z wykonawcami, którzy złożyli oferty wstępne, tj. Elta Systems Ltd. oraz Goodrich Corporation.

Partia bomb GBU-12 Paveway II przygotowana do podwieszenia pod samoloty bojowe lotnictwa US Navy.

Kolejnym zakupem realizowanym w związku z posiadanymi samolotami F-16 jest ogłoszone 3 sierpnia 2022 roku postępowanie dotyczące nabycia 22 szkolno-trenigowych pocisków rakietowych CATM-120C. Są to masowo-gabarytowe odpowiedniki pocisków wersji bojowej, a zatem zostały fizycznie pozbawione silnika, wewnętrznych układów sterowania i naprowadzania oraz głowicy z materiałem wybuchowym. Na ogół służą do treningu procedury załadunku i rozładunku pocisku przez personel naziemny bez ryzyka uszkodzenia prawdziwej rakiety AIM-120C. CATM-120 są również regularnie zabierane podczas lotu, czy to w celach pokazowych, czy w roli mas antyflatterowych na końcach skrzydeł, zmniejszając poziom drgań płatowca.

22 sierpnia rozpoczęło się postępowanie w sprawie nabycia 300 szt. bomb kierowanych GBU-12 Paveway II. Z kolei 26 sierpnia ruszył przetarg na dostawę 120 szt. kierowanych bomb penetrujących o masie od 227 do 2040 kg.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X