• Piątek, 19 kwietnia 2024
X

Wstępna gotowość operacyjna floty MMU

23 marca została ogłoszona wstępna gotowość operacyjna wielonarodowej jednostki transportowo-tankującej MMU (Multinational Multirole Tanker Transport Unit), która jest wyposażona w samoloty Airbus A330 MRTT.

Pomysł wielonarodowej floty narodził się w 2014 roku pomiędzy Holandią a Luksemburgiem. W 2017 roku do projektu dołączyły Niemcy wraz z Norwegią. Następne w kolejności były Belgia (w 2018 roku) i Czechy (w 2019 roku). Dzięki współdzieleniu samolotów wszystkie kraje partnerskie mogą korzystać z oferowanych przez nie zdolności bez konieczności kupowania własnych maszyn. Sześć wymienionych krajów wspólnie finansuje zakup i eksploatację floty Airbusów A330 MRTT, która obecnie składa się z siedmiu samolotów. Zamówione są jeszcze trzy kolejne maszyny tego typu, które mają zostać dostarczone w latach 2024-2025. Cztery A330 MRTT stacjonują w głównej bazie w Eindhoven, natomiast trzy w wysuniętej bazie Kolonii/Bonn.

Należące do MMU samoloty A330MRTT są zarejestrowane w Holandii, ale ich zakup i wsparcie eksploatacji leży w gestii Agencji Wsparcia i Zamówień NATO ( NSPA).

Kadrę dla jednostki MMU zapewniają kraje członkowskie. Do 2024 roku stan osobowy ma osiągnąć liczbę 370 żołnierzy. Uczestniczące programie państwa mają łącznie do wykorzystania w ciągu roku łączną pulę 8900 godzin lotu. Podział tych godzin jest dokonywany proporcjonalnie do wkładu finansowego danego kraju w przedsięwzięcie. Na przykład finansujący 62 proc. wydatków Niemcy mają do swojej dyspozycji 5500 godzin, Holandia ma 2000 godzin, Luksemburg 1200 godzin, Belgia 1000 godzin lotu, a Norwegia i Czechy po 100 godzin lotu.

Operacje lotnicze międzynarodowej floty A330MRTT są koordynowane przez Europejskie Dowództwo Transportu Lotniczego (EATC).

Od chwili rozpoczęcia w 2020 roku przez jednostkę MMU operacji uzupełniania paliwa w powietrzu, samoloty A330MRTT wykonały około 600 misji. W ich trakcie doszło do ponad 1500 tankowań, w których dostarczono samolotom NATO ponad 14 mln litrów paliwa. Jako samolot transportowy A330 MRTT może przewozić do 267 żołnierzy lub ładunek o masie do 45 ton. W konfiguracji ewakuacji medycznej (MedEvac) na pokładzie można zorganizować latający szpital. Oznacza to, że maszyna dysponuje sześcioma łóżkami do intensywnej terapii, 16 zwykłymi łóżkami szpitalnymi oraz miejscami dla personelu medycznego.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X