

28 stycznia w bazie sił powietrznych Eielson na Alasce doszło do poważnego wypadku z udziałem amerykańskiego samolotu bojowego F-35A. Zdarzenia miało miejsce około godziny 12:49 czasu miejscowego.
Według informacji przekazanej lokalnej prasie przez pułkownika Paula Townsenda, dowódcy 354. Skrzydła Myśliwskiego, samolot wykonywał lot treningowy w celu zapoznania się nowego pilota z okolicą bazy, do której został niedawno przeniesiony. Myśliwiec był w trakcie rutynowego lądowania po zakończeniu zadania, gdy nastąpiła nagła awaria techniczna. W jej rezultacie pilot najpierw zgłosił sytuację niebezpieczną, a następnie zdecydował się katapultować na niewielkiej wysokości.
An F-35 fighter jet crashed Tuesday on a flightline on Eielson Air Force Base around 1 pm local time. The pilot successfully ejected and survived 🙏
The 355th Fighter Squadron and the 356th Fighter Squadron are both based there. pic.twitter.com/GjlhN2Vj8P
— Thenewarea51 (@thenewarea51) January 29, 2025
Potwierdza to wideo, na którym zarejestrowano ostatnie chwile tego zdarzenia. Na nagraniu widać spadający bezwładnie samolot z wysuniętym podwoziem oraz katapultującego się pilota. Maszyna eksplodowała w kuli ognia po uderzeniu o ziemię. Pilot natomiast łagodnie opadał na spadochronie. Według dostępnych informacji pilot bezpiecznie przyziemił i został zabrany na badania medyczne, które wstępnie wykazały, że jego życiu nie zagraża niebezpieczeństwo.
W znanej z organizacji słynnych ćwiczeń Red Flag Alaska bazie Eielson stacjonują dwie eskadry samolotów F-35A. Jedna to 355. Eskadra Myśliwska, a drugą jest 356. Eskadra Myśliwska, lecz jeszcze nie wiadomo, z której z tych jednostek pochodził pilot i samolot.
Najnowszy wypadek jest jedenastym z kolei, który wydarzył się w locie i skutkował całkowitym zniszczeniem samolotu F-35. Tylko w jednym przypadku zakończyło się to śmiercią japońskiego pilota, który w wyniku utraty orientacji w przestrzeni nie podjął próby katapultowania. Poza tym jeden samolot stracił brytyjski RAF, a pozostałe przypadki dotyczyły sił zbrojnych USA. Spośród 11 katastrof 6 dotyczyło modelu B, który jest znacznie bardziej skomplikowany, z uwagi na zdolność do skróconego startu i pionowego lądowania.
Pierwszy przypadek całkowitego zniszczenia samolotu F-35 miał miejcie 28 września 2018 roku. W 2019 roku też doszło tylko do jednego takiego zdarzenia, w 2020 roku wzrosło do dwóch, aby w 2021 roku spaść ponownie do jednego wypadku. Najcięższy pod tym względem był rok 2022, kiedy rozbiły się trzy myśliwce. W kolejnych latach 2023-2025 znowu tracono po jednym samolocie.

Piloci F-35 dysponują doskonałym fotelem katapultowym US16E brytyjskiej firmy Martin-Baker. Jak dotąd każdy kto zdecydował się z niego skorzystać przeżył.
Warto zauważyć, że częstotliwość wypadków F-35 utrzymuje się nadal na niskim poziomie, mimo gwałtownego wzrostu liczby wyprodukowanych maszyn. Obecnie na świecie lata ponad 1100 samolotów tego typu, które są intensywnie wykorzystywane do szkolenia nowych pilotów oraz w misjach bojowych. W samym tylko 2024 roku firma Lockheed Martin przekazała do służby użytkownikom na całym świecie 110 nowych F-35 wszystkich wersji.