• Piątek, 28 marca 2025
X
AT-5 Brave Eagle

Wypadek tajwańskiego samolotu wojskowego AT-5 Brave Eagle

15 lutego na Tajwanie rozbił się wojskowy samolot szkolny AIDC AT-5 Brave Eagle. Pilot zdołał się bezpiecznie katapultować.

Do wypadku doszło około 8:40 rano czasu lokalnego, podczas rutynowego lotu treningowego. Samolot wpadł do wody pięć mil morskich od brzegu, wkrótce po starcie z bazy Taitung. Jedyną osobą na pokładzie dwumiejscowej maszyny był major Lin Wei, który po katapultowaniu został wyłowiony z morza z łagodnymi objawami wyziębienia przez wysłaną na pomoc łódź ratowniczą.

AT-5 Brave Eagle

Oblatany w 2020 roku prototyp tajwańskiego samolotu szkolnego AT-5 Brave Eagle.

Jako wstępną przyczynę wypadku podano nagłe zgaśnięcie obu silników. Pilot, mimo sporego doświadczenia w powietrzu – jego łączny życiowy nalot to 1184 godzin za sterami odrzutowców – nie zdołał ponownie uruchomić napędu. W związku z tym zdecydował się użyć fotela wyrzucanego.

Tajwańskie Siły Powietrzne nakazały natychmiastowe uziemienie całej floty samolotów AT-5 do chwili dokładnego zbadania wszelkich okoliczności wypadku. Utracony egzemplarz był niemal nowy, podczas całej służby spędził w powietrzu zaledwie 183 godziny. Jest to pierwsze tego typu zdarzenie z udziałem AT-5, bowiem wcześniej nie odnotowano żadnych ciężkich wypadków na tych maszynach.

AT-5 Brave Eagle jest rozwojową wersją tajwańskiego samolotu bojowego F-CK-1 Ching-Kuo.

AT-5 Brave Eagle to szkolny samolot naddźwiękowy zbudowany przez tajwańską firmę Aerospace Industrial Development Corporation (AIDC). Maszynę opracowano na bazie wcześniejszego samolotu bojowego AIDC F-CK-1 Ching-Kuo. W porównaniu z F-CK-1 maszyna szkolna ma bardziej zaawansowaną awionikę, zwiększoną pojemność zbiorników paliwa i zwiększony udział kompozytów w konstrukcji. Dokonano również licznych poprawek aerodynamicznych w celu polepszenia właściwości pilotażowych przy niskiej prędkości i na małej wysokości. Jest to konstrukcja stosunkowo nowa, bowiem pierwsze AT-5 przyjęto na wyposażenie tajwańskiego lotnictwa w 2021 r. Do tej pory zakłady AIDC dostarczyły 41 z 66 zamówionych samolotów.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X