• Sobota, 13 lipca 2024
X

Zmodernizowane śmigłowce Ka-52M operują nad Ukrainą

Reportaż dziennika “Izwiestija” dotyczący działań Kamowów nad Ukrainą potwierdził fakt użycia w działaniach bojowych nowej wersji maszyny, oznaczonej Ka-52M.

Od początku wojny rosyjsko-ukraińskiej potwierdzono już stratę ponad 30 śmigłowców bojowych Ka-52. Oficjalne dane wskazują, że cześć strat uzupełniono  nowymi śmigłowcami Ka-52M zbudowanymi  w ubiegłym roku w Arsienjewskiej Kompanii Lotniczej „Progres”. Maszyn w w zmodernizowanej wersji miano wyprodukować wówczas 10 lub 12, a do chwili obecnej powstało ich zapewne blisko 20.

Dwa prototypy w tym wariancie zakończyły w marcu 2021 roku próby fabryczne i po weryfikacji rozpoczęto państwowe testy kwalifikacyjne. Miały one zakończyć się w ub. roku orzeczeniem o gotowości śmigłowca w tej wersji do produkcji seryjnej. W tym samym czasie w Arsienjewie montowano już pierwsze seryjne Ka-52M. Przypuszczalnie najpierw trafiły one do 344. Centrum Zastosowania Bojowego i Szkolenia Załóg Lotniczych Lotnictwa Armijnego (CBPiPLS AA) w Torżku.

KA-52M są produkowane na mocy kontraktu zawartego w sierpniu 2021 roku na forum „Armija-2021” pomiędzy resortem obrony i holdingiem „Wiertoloty Rossii”, do którego należny zakład w Arsienjewie, dotyczącego dostawy 30 maszyn nowej wersji w latach 2021–2023 (wcześniej planowano zakup łącznie 114 Ka-52M do 2027 roku). Zmiany wprowadzone w Ka-52M obejmują przede wszystkim ulepszoną stację obserwacyjno-celowniczą i zmodyfikowaną awionikę oraz możliwość przenoszenia nowych wielozadaniowych pocisków kierowanych LMUR.

Oficjalna prezentacja śmigłowca Ka-52M.

Według dostępnych danych w 2022 roku rosyjskie lotnictwo wojskowe miało odebrać także sześć nowych śmigłowców Mi-28NM. Zostały wyprodukowane na mocy umowy pomiędzy rosyjskim resortem obrony a holdingiem Wiertoloty Rossii z czerwca 2019 roku, dotyczącej dostawy 98 seryjnych Mi-28NM  w latach 2020–2027, w tym 18 egzemplarzy w ciągu pierwszych trzech lat, co daje po sześć sztuk rocznie, choć prawdopodobnie dostawy są opóźnione i wolumen produkcji niższy. Pierwsze zbudowane Mi-28NM trafiły w 2020 roku do 344. CBPiPLS AA w Torżku.

Pierwszą operacyjną jednostką, która zostanie wyposażona w śmigłowce Mi-28NM, będzie 112. Pułk Śmigłowców (Wiertolotnyj Połk, WP) stacjonujący na lotnisku Czita. Rosyjski resort obrony poinformował także, że w sierpniu 2022 roku podpisał z holdingiem Wiertoloty Rossii nowy kontrakt na produkcję nieokreślonej liczby Mi-28NM.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X