

W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy trwała realizacja najważniejszych projektów dotyczących dostaw nowego sprzętu rakietowego i artyleryjskiego. Pierwszym z nich jest program Homar, dotyczący pozyskania nowych systemów rakietowych i podzielony umownie na zakupy u producenta amerykańskiego (Homar-A) i koreańskiego (Homar-K). Trwały również odbiory kolejnych armatohaubic K9A1 produkcji koreańskiej.

haubica samobieżna Krab (na pierwszym planie) obok zakupionej w Korei haubicy K9A1. Oba systemy wykorzystują amunicję kalibru 155 mm.
Amerykański Homar-A
Do połowy 2025 roku nie rozpoczęto programu zakupu nowych wyrzutni Homar-A, czyli modułów rakietowych HIMARS umieszczonych na polskich podwoziach ciężarowych Jelcz 663. We wrześniu 2023 roku Agencja Uzbrojenia podpisała umowę ramową z koncernem Lockheed Martin na dostawę 468 modułów wyrzutni rakietowych (dla 26 dywizjonowych modułów ognio dr żewych), które w Polsce miały być zintegrowane z polskimi podwoziami i wyposażone w system dowodzenia i kierowania ogniem Topaz opracowany przez Grupę WB. W ramach potencjalnego kontraktu miały być zamówione również wozy wsparcia i zabezpieczenia, a także pakiet amunicji (częściowo produkowanej w Polsce) oraz wsparcie logistyczne i szkoleniowe.
Pierwsza umowa wykonawcza miała opiewać na 126 wyrzutni wyprodukowanych i dostarczonych przez Lockheed Martin wraz z polskimi podwoziami Jelcz (dla siedmiu dywizjonowych modułów ogniowych), a w ramach drugiej umowy wykonawczej pozostałe 360 wyrzutni (dla 20 dywizjonowych modułów ogniowych), które miały być zmontowane w Polsce. Dostawa pierwszych wyrzutni zintegrowanych z polskimi podwoziami przewidziana była na 2026 rok. Powodem opóźnienia w podpisaniu pierwszej umowy jest „brak zgody strony amerykańskiej na współpracę polskich przedsiębiorstw w produkcji modułów wyrzutni HIMARS oraz samych pocisków rakietowych przed podpisaniem tej umowy”.
Koreański Homar-K
Drugi segment zamówienia na wieloprowadnicowe wyrzutnie rakietowe, czyli Homar-K, jest na tym tle realizowany zgodnie z harmonogramem. W ub. roku wojsko odebrało 39 gotowych wyrzutni Homar-K z koreańskimi modułami na polskich podwoziach ciężarowych Jelcz 882. Moduły wyrzutni są dostarczane na mocy umowy wykonawczej z listopada 2022 roku podpisanej z Hahwha Aerospace na zakup 218 modułów wyrzutni K239L (dla 12 dywizjonowych modułów ogniowych), które mają być integrowane z nośnikami Jelcz 882 oraz polskim systemem dowodzenia i kierowania ogniem Topaz. Zamówienie obejmuje również amunicję rakietową oraz wsparcie logistyczne i szkoleniowe. Dodatkowo w kwietniu ub. roku podpisano drugą umowę wykonawczą z Hahwha Aerospace na dostawę kolejnych 72 sztuk modułów wyrzutni (dla czterech dywizjonowych modułów ogniowych) oraz amunicji rakietowej w latach 2027-2029.
W celu właściwej realizacji tych obu zamówień zagranicznych niezbędne jest zamawianie w przedsiębiorstwach polskiego przemysłu obronnego pojazdów, systemów elektronicznych, urządzeń łączności i dowodzenia, systemów logistycznych i innych. Są one dostarczane przez konsorcjum „PGZ-WWR”, w skład którego weszły Polska Grupa Zbrojeniowa, Huta Stalowa Wola, Jelcz sp. z o.o., spółka Rosomak, Wojskowe Zakłady Łączności nr 1 S.A. oraz PIT-Radwar S.A. Pierwsza umowa z listopada 2022 roku na podwozia do wyrzutni K239L oraz pojazdy amunicyjne dla Homara-K (dla jednego dywizjonowego modułu ogniowego) została w tym zakresie wykonana. Obecnie trwają dostawy podwozi pod wyrzutnie na bazie drugiego kontaktu z grudnia 2023 roku (dla 11 dywizjonowych modułów ogniowych). Zamówiono również pojazdy dowodzenia na podwoziach nowych typów pojazdów opancerzonych – Heron 6×6 oraz Waran 4×4 – na mocy umowy Agencji Uzbrojenia z konsorcjum „PGZ-WWR” z grudnia ub. roku. Pojazdy dowodzenia wejdą w skład 12 dywizjonowych modułów ogniowych.
WR-40 Langusta
W listopadzie ub. roku Agencja Uzbrojenia podpisała umowę z konsorcjum Polskiej Grupy Zbrojeniowej i Huty Stalowa Wola na dostawę ponad 50 pojazdów wsparcia i zabezpieczenia dla trzech dywizjonowych modułów ogniowych wyposażonych w systemy WR-40 Langusta. Systemy te zostaną zmodernizowane, tak aby odpowiadały wymaganiom współczesnego pola walki. W skład zamówienia wchodzą m.in. wozy dowodzenia na nośnikach Heron 6×6 oraz Waran 4×4, a także pojazdy amunicyjne i warsztatowe. Zamówienie ma być zrealizowane w latach 2027-2028.
Niszczyciel czołgów Ottokar-Brzoza
W programie nowego polskiego rakietowego niszczyciela czołgów kryptonim Ottokar-Brzoza nie odnotowano w ub. roku znaczącego postępu. Program rozpoczął formalnie Inspektorat Uzbrojenia w marcu 2019 roku. Po wyborze konkretnego rozwiązania zaoferowanego przez Polską Grupę Zbrojeniową, w maju 2022 roku powstało konsorcjum „PGZ-Ottokar”, w skład którego weszły Polska Grupa Zbrojeniowa, Huta Stalowa Wola, Mesko S.A. oraz Wojskowe Zakłady Elektroniczne (później również Zakłady Mechaniczne „Tarnów” S.A.), dla którego zagranicznym partnerem przemysłowym jest firma MBDA UK, dostawca pocisków Brimstone.

Projekt nowego polskiego niszczyciela czołgów Ottokar-Brzoza z pociskami rakietowymi Brimstone na podwoziu terenowego pojazdu opancerzonego 4 × 4.
Projekt nowego polskiego niszczyciela czołgów Ottokar-Brzoza z pociskami rakietowymi Brimstone na podwoziu terenowego pojazdu opancerzonego 4 × 4.Dwa miesiące później Agencja Uzbrojenia podpisała umowę ramową dotyczącą niszczycieli czołgów z konsorcjum „PGZ-Ottokar”, która dotyczy określenia warunków udzielania zamówień w ramach konsorcjum na wykonanie poszczególnych elementów bateryjnego modułu ogniowego, w tym pojazdów, czy wyrzutni pocisków. W pierwszej kolejności planowano zakupić cztery baterie niszczycieli czołgów Ottokar-Brzoza. Nośnikami systemu miały być terenowe pojazdy opancerzone Waran 4×4 i Heron 6×6.
Haubice K9 Thunder
Drugim, znaczącym w założeniach, zamówieniem w zakresie artylerii jest zakup koreańskich haubic samobieżnych K9 Thunder. W lipcu 2022 roku Agencja Uzbrojenia zawarła z Hanwha Aerospace umowę ramową na zakup 672 haubic K9 (dla 28 dywizjonowych modułów ogniowych), a w następnym miesiącu pierwszą umowę wykonawczą na dostawy 212 szt. K9A1 w latach 2022–2026 (dla niepełnych dziewięciu dywizjonowych modułów ogniowych) wraz z zapasem amunicji i pakietami szkoleniowym i logistycznym. Do końca ub. roku dostarczono łącznie 70 haubic, a ogółem 144 szt., zarówno używanych i doprowadzonych przed przekazaniem stronie polskiej do standardu K9A1, jak i nowych z bieżącej produkcji.

Haubice K9A1 zostały sprowadzone do naszego kraju bez dodatkowych wozów wsparcia co ogranicza ich zdolność do prowadzenia skutecznych działań w polu.
W grudniu ub. roku zawarto również umowę z konsorcjum Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Huty Stalowa Wola i Rosomak na dostawę 283 pojazdów wsparcia i zabezpieczenia dla dziewięciu dywizjonowych modułów ogniowych, w tym wozów dowodzenia na podwoziach gąsienicowych LPG w wersji zmodernizowanej, wozów rozpoznawczych i wozów dla sekcji obserwatorów na podwoziach transporterów Rosomak, a także pojazdów amunicyjnych i warsztatowych na podwoziach ciężarowych Jelcz 6×6 oraz 8×8. Zarówno haubice, jak i pojazdy wsparcia będą wyposażone w polskie systemy i urządzenia łączności oraz system dowodzenia i kierowania ogniem Topaz.
Wraz z zakupem koreańskich haubic samobieżnych powinien być ustanowiony w Polsce, w pierwszym etapie, potencjał serwisowy do obsług bieżących, a w drugiej fazie potencjał przemysłowy do produkcji systemów artyleryjskich. Na bazie haubicy K9A1 i testowanej obecnie w Korei wersji K9A2, powstaje „polski” wariant oznaczony K9PL, który będzie miał część krajowych komponentów. Systemy K9PL w liczbie 146 zostały zamówione w grudniu 2023 roku na mocy drugiej umowy wykonawczej na dostawę z Korei gotowych dział (dla sześciu dywizjonowych modułów ogniowych) oraz dodatkowo sześciu haubic K9A1 (dla pełnego ukompletowania dziewiątego dywizjonowego modułu ogniowego). Kontrakt opiewa również na zapas amunicji oraz pakiety szkoleniowy i logistyczny.
Dostawy K9PL mają się rozpocząć w przyszłym roku. Początkowo planowano, że wszystkie K9PL miały być produkowane w Polsce (wstępnie wybrano do roli głównego producenta Zakłady Mechaniczne „Bumar-Łabędy”, jednak ten plan jest już nieaktualny). W związku z zamówieniem łącznie 364 dział, zarówno w wersji K9A1, jak i wspomnianych K9PL z produkcji w zakładach koreańskich, do wyprodukowania w polskich zakładach pozostałoby 308 haubic tego typu. Przemysłowy potencjał obsługowy dla koreańskich systemów jest budowany głównie w Hucie Stalowa Wola.
Haubice Krab
Jeśli chodzi o dywizjonowe moduły ogniowe Regina z samobieżnymi haubicami Krab kal. 155 mm to w latach 2015-2021 polskim artylerzystom dostarczono 80 dział oraz ponad 40 pojazdów wsparcia i zabezpieczenia, w tym wozami dowodzenia na podwoziu gąsienicowym LPG oraz wozami amunicyjnymi i warsztatowymi na ciężarowych podwoziach Jelcz Jelcz 6×6 oraz 8×8. Były to dostawy z dwóch umów wykonawczych: pierwszej na 24 Kraby jeszcze z maja 2008 roku oraz drugiej na 98 sztuk z grudnia 2016 roku.
Z puli już użytkowanych Krabów przekazano Ukrainie 54 gotowe działa i odpowiednią liczbę pojazdów wsparcia i zabezpieczenia. W związku z tym, jako uzupełnienie stanów w latach 2025-2026 mają być wyprodukowane dla SZ RP haubice Krab na mocy tej drugiej umowy wykonawczej. Po ich przekazaniu – planowo od 2026 roku – rozpocząć się mają dostawy z dwóch nowych umów wykonawczych – trzeciej i czwartej. Pierwsza z nich, zawarta pomiędzy Agencją Uzbrojenia i Hutą Stalowa Wola we wrześniu 2022 roku, opiewa na dostawę kolejnych 48 Krabów oraz 36 pojazdów wsparcia i zabezpieczenia. Druga, podpisana w grudniu ub. roku przewiduje dostawę 96 dział, w tym 48 zmodernizowanych, wraz z 72 pojazdami wsparcia i zabezpieczenia.
Moździere samobieżne Rak
Jeśli chodzi o kompanijne moduły ogniowe z moździerzami samobieżnymi Rak kal. 120 mm ich dostawy były zrealizowane na mocy trzeciej umowy (wcześniejsze zamówienia zostały przekazane w latach 2017–2022) z maja 2020 roku pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia a konsorcjum w składzie Huta Stalowa Wola i spółka Rosomak na dostawy 40 moździerzy SMK-120 plus 20 wozów dowodzenia Rosomak AWD. Do końca ub. roku dostarczono dwa ostatnie moduły ogniowe, czyli 16 moździerzy i osiem Rosomaków AWD.

Samobieżny moździerz M120K Rak wchodzi w skład kompanijnych modułów ogniowych, które służą w Siłach Zbrojnych RP.
Pozostałe komponenty systemu ogniowego Rak, czyli pojazdy rozpoznawcze, wozy remontu uzbrojenia i wozy amunicyjne są pozyskiwane na podstawie odrębnych postępowań – liczba zamawianych pojazdów odpowiada kolejnym zamówieniom na SMK-120 Rak. W ub. roku dostarczono kolejną partię z 21 pojazdów amunicyjnych oraz siedmiu pojazdów warsztatowych na podwoziach Jelcz, zakontraktowanych w maju 2021 roku.
Do pełnego ukompletowania kompanijnych modułów ogniowych Rak brakuje obecnie artyleryjskich wozów rozpoznania Rosomak AWR. We wrześniu 2022 roku podpisano umowę na dostawy 30 pojazdów Rosomak AWR dla wszystkich 15 kompani moździerzy Rak z terminami dostaw w latach 2024–2026. W ub. roku przekazano tylko jeden pojazd, dopiero w 2025 roku planowane jest dostarczenie zamawiającemu 19 szt. Rosomak AWR.





















