• Piątek, 3 lutego 2023
X

Ciężki samolot bombowy TB-3. Wersje z silnikami 4M-17

Stan sowieckiego przemysłu w latach 20. XX wieku nie pozwalał na szybkie zbudowanie następcy legendarnego bombowca Ilja Muromiec, a zakupy za granicą były wykluczone, bowiem samolotów tej wielkości na rynku nie było. Pierwsze prace nad nowym czterosilnikowym samolotem bombowym dalekiego zasięgu zostały podjęte już w 1925 roku. Projekt miał powstać z inicjatywy OTB (Osoboie Techniczieskoie Bjuro, pol. Specjalne Biuro Techniczne) zajmującego się nowinkami technicznymi przeznaczonymi dla wojska. Dla tej instytucji powszechnie używano nazwy Ostechbjuro. Wykonawstwo projektu zlecono CAGI. Samolot otrzymał oznaczenie T1-4RT3, czyli pierwszy samolot transportowy z czterema amerykańskimi silnikami Wright T3. Zakładano, że ciężkie ładunki takie jak czołgi, działa czy też nawet kuter torpedowy będą podwieszane pod kadłubem. 25 listopada tego samego roku z OTB przekazano do AGOS CAGI sumę 100 tys. rubli mającą pokryć koszt przygotowania projektu. W takiej sytuacji już w grudniu zespół kierowany przez Andrieja Nikołajewicza Tupolewa przystąpił do pracy. Nie było to łatwe, działania zespołu napotykały bowiem szereg poważnych trudności. Przede wszystkim w CAGI nie miano doświadczenia z konstruowaniem maszyn o tak wielkich gabarytach. Brakowało także ludzi o odpowiednich kwalifikacjach. Do tego zamawiający co raz zmieniał wymagania wobec tego samolotu.

Sytuacja zmieniła się po kilku miesiącach, kiedy projektem zainteresowało się Dowództwo Wojsk Lotniczych (Uprawlienije Wojenno-Wozdusznich Sił; UWWS), które w końcu samolot ten miało eksploatować. W czerwcu 1926 roku wymagania wobec projektu przedstawione przez OTB zostały poddane analizie przez NTK (Nauczno-Techniczeskij Komitet; pol. Komitet Naukowo-Techniczny) przy UWWS. Celem analizy było sprawdzenie możliwości dostosowania projektu do roli ciężkiego nocnego samolotu bombowego. Po wielu dyskusjach w połowie lipca udało się wypracować kompromis między wymaganiami OTB i UWWS. Ostatecznie miał powstać projekt czterosilnikowej maszyny o łącznej mocy napędu 2000–2400 KM. Samolot miał być bombowcem zarówno dziennym jak i nocnym. W wariancie transportowym miał przewozić wielkogabarytowe ładunki podwieszone pod kadłubem.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X