• Środa, 30 listopada 2022
X

W ciągu ostatnich dwóch lat na polskie niebo powróciły dwa wspaniałe samoloty – SBLim-2 (numer boczny 006) oraz Lim-2 (602). Kiedy obecnie podziwiamy obie maszyny na imprezach lotniczych w kraju i za granicą, warto poznać historię ich służy w polskim lotnictwie wojskowym. Rozpoczęła się ona w erze szybkiego przyrostu liczebnego lotnictwa odrzutowego w latach 50. XX wieku, wiodła przez lata 60. i 70., kiedy w polskim lotnictwie wojskowym latały setki podobnych maszyn, a zakończyła pod koniec wyjątkowo ciężkich lat 80.

Oba Lim-y są obecnie ozdobą pokazów lotniczych w kraju i za granicą.

Starszą z przywróconych niebu maszyn jest SBLim-2 numer 006, który był w trakcie służby wielokrotnie przebudowywany i wykorzystywany do rozmaitych zadań. Samolot został wyprodukowany w 1953 roku w WSK Mielec jako jednomiejscowy Lim-1, czyli licencyjny MiG-15. Pierwszy wpis do książki płatowca ma datę 30 września 1953 roku.

Maszyna rozpoczęła służbę w 1953 roku w 25. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego w Pruszczu Gdańskim z numerem taktycznym 3. 9 kwietnia 1962 roku trafiła na stan 58. Lotniczego Pułku Szkolno-Bojowego Oficerskiej Szkoły Lotniczej w Dęblinie, gdzie służyła do 1 sierpnia 1963 roku. Z Dęblina oddano ją na kilka miesięcy do Lotniczych Zakładów Remontowych Nr 2 (LZR-2) w Bydgoszczy, gdzie przeprowadzono prace remontowe.

25 lutego 1964 roku samolot został przyjęty na stan 5. „Pomorskiego” Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Szturmowego w Bydgoszczy. W 1966 roku ponownie trafił do LZR-2 w Bydgoszczy, gdzie został przebudowany na dwumiejscową wersję SBLim-1Art, z tylną kabiną przeznaczoną dla oficera korygującego ogień artyleryjski. Modyfikacja kabiny w stosunku do standardowej wersji szkolnej polegała na wymontowaniu dźwigni sterowania silnikiem i drążka sterowego oraz zabudowaniu rozkładanego stolika i pulpitu do sterowania aparatami fotograficznymi. W 5. PLMSz samolot służy do 25 lutego 1967 roku. Następnie trafił do 6. Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego w Pile, gdzie został przyjęty na stan 4 marca 1967 roku. Służył w nim krótko, bo do 14 września 1968 roku. Następnie został ponownie przekazany do LZR-2.

7 maja 1969 roku samolot trafił do 28. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego w Redzikowie pod Słupskiem, ale już 5 października 1970 roku został spisany ze stanu. 13 października został przejęty przez 13. Pułk Lotnictwa Myśliwskiego w Leźnicy Wielkiej pod Łęczycą. Z kolei 12 listopada 1971 roku został przekazany do 17. Eskadry Lotniczej Dowództwa Wojsk Lotniczych, stacjonującej na lotnisku Poznań-Ławica.

Od 18 stycznia do 8 czerwca 1974 roku samolot przechodził remont główny w LZR-2, w trakcie którego został przebudowany do wersji SBLim-2A. Modyfikacja polegała na połączeniu przedniej części SBLima-1 z tylną częścią Lima-2 oraz zainstalowaniu silnika Lis-2.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X