• Czwartek, 31 października 2024
X

MiG-21MF w lotnictwie polskim – cz. I

Samoloty MiG-21MF, należące do trzeciej generacji słynnej radzieckiej konstrukcji, pojawiły się w Polsce pod koniec 1972 roku. Trwające do 1975 roku dostawy objęły 120 maszyn. Ich efektem było wprowadzenie na stan polskiego lotnictwa szóstej już wersji tej maszyny i drugiej po wersji PFM pod względem liczby dostarczonych egzemplarzy. Ostatnie MiG-21MF dotrwały w służbie polskiego lotnictwa do 2003 roku.

Używanymi w Polsce wariantami wersji myśliwskich trzeciej generacji były samoloty MiG-21M (typ 96) oraz MiG-21MF (typ 96A). Obie wersje były produkowaną od końca 1968 roku eksportową odmianą wersji SM, z silnikiem odpowiednio R-11F2S-300 i R-13-300 oraz wcześniej stosowaną na MiG-ach-21PFM stacją radiolokacyjną w wariancie eksportowym RP-21MA, dostosowaną do naprowadzania w wiązce radiolokacyjnej pocisków powietrze-powietrze RS-2US oraz powietrze-powierzchnia Ch-66. Jak to bywało w wielu innych przypadkach, Polska zakupiła maszyny wersji MF w wariancie zubożonym, bardziej zunifikowanym z oryginalną wersją M, którą zakupiono w liczbie 36 egz. z dostawami od grudnia 1969 roku. Polskie MiG-i-21MF miały więc drobne udoskonalenia w stosunku do wariantu M, ale wciąż były napędzane silnikami R-11F2SK-300. Ich wyposażenie tworzyła stacja informująca o opromieniowaniu przez radar SPO-3 oraz radiostacja R-802W.

Pierwsze MiG-i-21MF pojawiły się w Polsce 21 listopada 1972 roku i po procesie odbioru technicznego, który był prowadzony przez techników 41. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego (PLM) z Malborka, którzy wówczas obsługiwali bardzo zbliżone MiG-i-21M, 11 grudnia zostały wpisane na stan 34. PLM stacjonującego na lotnisku Gdynia-Babie Doły. Było to dziewięć egzemplarzy o numerach seryjnych 96A6503–96A6511. Zgodnie z obowiązującą procedurą, zastosowaną w większości użytkowanych w Polsce MiG-ów-21, przydzielono im numery taktyczne złożone z czterech ostatnich cyfr numeru seryjnego, a więc 6503–6511.

Kolejne maszyny zostały sprowadzone do kraju w następnych latach, wchodząc na stan 28. PLM ze Słupska, 41. PLM z Malborka oraz 26. PLM z Zegrza Pomorskiego. Plan zakładał przezbrojenie tych jednostek, należących do 2. Korpusu Obrony Powietrznej Kraju, z racji strategicznego położenia ich lotnisk. Pierwsze loty nową wersją MiG-a-21 wykonywali piloci z Malborka, którzy na lotnisku w Gdyni-Babich Dołach utworzyli grupę instruktorów odpowiedzialnych za przeprowadzenie procesu szkolenia personelu latającego tego pułku. Wkrótce do szkolenia w Gdyni dołączyli piloci 28. PLM.

15 stycznia 1973 roku do gdyńskiego pułku przydzielono cztery egzemplarze o numerach seryjnych 96A6512–96A6515. Następne cztery samoloty przeznaczone dla Polski zostały wyprodukowane w moskiewskich zakładach nr 30 we wrześniu i październiku 1972 roku. Były to maszyny o numerach seryjnych 96A6601–96A6604. Po przylocie do Polski 15 lutego 1973 roku zostały wpisane na stan 34. PLM. Samoloty do naszego kraju przyprowadzali piloci radzieccy, a w czasie przelotu nie miały one znaków polskiego lotnictwa wojskowego, ani numerów taktycznych na przedniej części kadłuba, które nanoszono dopiero po przejęciu poszczególnych egzemplarzy przez stronę polską. Wszystkie samoloty miały natomiast napisy eksploatacyjne w języku rosyjskim, wykonane w kolorze czerwonym.

Kolejnych 12 samolotów wzmocniło gdyński pułk 9 marca 1973 roku. Były to maszyny 96A6804–96A6813 oraz 96A6715 i 96A6814. Po pięciomiesięcznej przerwie wznowiono dostawy, dostarczając dziesięć maszyn wyprodukowanych w czerwcu i lipcu 1973 roku. Były to egzemplarze o numerach seryjnych 96A7806–96A7815. Za wyjątkiem jednego 11 sierpnia wpisano je na stan 41. PLM z Malborka. Samolot nr 7811 z powodu usterki, którą usunęli technicy fabryczni, wpisano na stan dokładnie miesiąc później; ostatecznie trafił do 34. PLM.

20 sierpnia piloci radzieccy przyprowadzili do kraju samoloty 96A7905 i 96A7909, które cztery dni później wpisano na stan malborskiego pułku. Trzy dni później na stan 34. PLM z Gdyni-Babich Dołów wpisano sześć nowych samolotów: 96A7901, 96A7908, 96A7910–96A7912 i 96A7915. Z kolei 11 września do gdyńskiego pułku wprowadzono dziewięć maszyn przyprowadzonych w sierpniu: 96A7913, 96A7914, 96A8010–96A8015 i 96A8101. 18 września stan 28. PLM ze Słupska został uzupełniony o dziewięć maszyn (96A8001–96A8009), które weszły na stan 1. eskadry. Nie były to jednak jedyne samoloty tej wersji w jednostce ze Słupska, ponieważ jeszcze w maju 1973 roku pułk dostał wspomniane już egzemplarze nr 6804, 6808, 6810, 6812–6814 i 6601–6604, które przyjęto na stan 1. eskadry. Do końca roku nie było już więcej dostaw.

9 lutego 1974 na stan kolejnej jednostki – 26. PLM z Zegrza Pomorskiego – wpisano pięć egzemplarzy wyprodukowanych w grudniu poprzedniego roku: 96A8702–96A8704, 96A8706 i 96A8707. Dwa dni później na stan pułku wpisano oficjalnie samolot nr 8705, który przyleciał do Polski 30 stycznia 1974 roku. W marcu przyprowadzono kolejnych sześć nowych maszyn, które 26 marca uzupełniły stan 1. eskadry zegrzyńskiego pułku: 96A8908, 96A8909, 96A9011–96A9013 i 96A9015. 2 kwietnia, w dniu przylotu z ZSRR, został odebrany przez 26. PLM samolot 96A8907.

Samoloty z kolejnych dostaw realizowanych w kwietniu wchodziły na stan pułku z Zegrza Pomorskiego lub uzupełniały stany wcześniejszych użytkowników. 10 kwietnia na stan 26. PLM wpisano samolot o numerze seryjnym 96A8910. Sześć dni później na stan 34. PLM wprowadzono maszyny nr 9104 i 9106. 18 kwietnia na lotnisku w Zegrzu Pomorskim przyjęto egzemplarze 96A9014 i 96A9103, które do Polski 1 kwietnia przyprowadzili piloci radzieccy. 23 kwietnia do 41. PLM z Malborka trafiły samoloty 96A9105, 96A9107 oraz 96A9109–96A9111, które miały pozostać na jego stanie przez długie lata.

Dostawy kontynuowano do pułków stacjonujących na północy kraju, ze względu na ich strategiczne położenie. 24 kwietnia na stan 34. PLM z Gdyni-Babich Dołów wpisano egzemplarz 96A9108, który osiem dni wcześniej przyprowadził pilot radziecki. Dwa dni później na stan 26. PLM wpisano samoloty 96A9010 (sprowadzony 18 marca) oraz 96A9101 i 96A9102 (sprowadzone 6 kwietnia). Z kolei 7 maja na stan 2. eskadry 41. PLM z Malborka wpisano siedem samolotów o numerach seryjnych 96A9112–96A9115 oraz 96A9201–96A9203.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X