• Poniedziałek, 29 kwietnia 2024
X

Boeing z kontraktem w programie Glide Breaker

11 września koncern Boeing poinformował, że amerykańska agencja rządowa DARPA powierzyła mu prace nad rozwojem pocisku przechwytującego obiekty hipersoniczne na potrzeby programu Glide Breaker.

W ramach czteroletniego projektu o wartości 70 mln USD firma opracuje i przetestuje technologie niezbędne do skonstruowania prototypu systemu obrony powietrznej, który będzie zdolny do przechwycenia pocisków poruszających się z prędkością powyżej Mach 5. Boeing przeprowadzi analizę obliczeniową z zakresu mechaniki płynów, testy w tunelu aerodynamicznym a także dokona weryfikacji uzyskanych wyników podczas badań prototypu rakiety przechwytującej w locie. Obecnie zlecona Faza 2 programu Glide Breaker ma określić między innymi, w jaki sposób czynniki takie jak hipersoniczny przepływ powietrza i odpalenie silników korygujących w rakiecie przechwytującej wpłynie na jej działanie przy ekstremalnych prędkościach i wysokościach lotu.

Uczestnikami pierwszej fazy programu były Northrop Grumman (który otrzymał kontrakt o wartości 13 mln USD) i Aerojet Rocketdyne (12 mln USD). Powstały wówczas dwa prototypy pocisku przechwytującego do badań statycznych, które wyposażono w system sterowania DACS (Divert And Attitude Control System). Jednakże modelowania warunków działania DACS było uproszczone i nie zawierało wielu zmiennych. Aktualnie dalsze prace nad DASC ma przejąć Boeing, pod którego kierunkiem układ sterowania ma być rozwinięty do poziomu nadającej się do praktycznego wykorzystania technologii.

Koncepcja przechwycenia hipersonicznego pojazdu szybującego HGV (z prawej) przez pocisk obrony powietrznej (z lewej).

Program Glide Breaker ma wspomóc rozwój przyszłych systemów obrony powietrznej o szerokich możliwościach zwalczania obiektów hipersonicznych. W założeniu pocisk przechwytujący miałby neutralizować zagrożenie ze strony pojazdów klasy HGV (Hypersonic Glide Vehicle) jeszcze podczas przemieszczania się celu w górnych warstwach atmosfery, po jego przejściu do tak zwanej fazy szybowania. Chodzi o moment lotu, w którym po oddzieleniu się od głównego członu napędowego następuje powrót HGV do atmosfery i możliwe jest podjęcie przez pojazd manewrów utrudniających jego śledzenie i przechwycenie. Prowadzone przez Boeinga prace rozwojowe i testy mają umożliwić skonstruowanie w przyszłości operacyjnych systemów przechwytujących, zdolnych do obrony przed tego rodzaju zagrożeniem, którego charakter różni się zasadniczo od równie szybkich, ale podążających przewidywalną trajektorią głowic MIRV (Multiple Independently Targetable Reentry Vehicle) z międzykontynentalnych pocisków balistycznych.

Intensywnie rozwijane przez Rosję i Chiny szybujące pociski hipersoniczne należą do najniebezpieczniejszych i najszybciej ewoluujących zagrożeń, którym obecne systemy obrony powietrznej nie zawsze są w stanie przeciwdziałać. Zatem konieczne jest skonstruowanie specjalnych systemów, które dają większą gwarancję zniszczenia celu.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X