• Piątek, 13 grudnia 2024
X

Europejski certyfikat dla Airbusa A321XLR

Dzisiaj koncern lotniczy Airbus odebrał od Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) certyfikat typu dla samolotu pasażerskiego A321XLR o wydłużonym zasięgu.

Na razie europejskie władze lotnicze certyfikowały wersję maszyny napędzanej silnikami CFM LEAP-1A, co pozwala wprowadzić samolot do eksploatacji w liniach lotniczych tylko w takiej postaci. Na certyfikat czeka jeszcze wersja napędzana alternatywnymi silnikami Pratt & Whitney PW1100G-JM. Pierwszy lot prototypowego A321XLR odbył się w czerwcu 2022 r. Następnie przeprowadzono szeroko zakrojony program prób fabrycznych i certyfikacyjnych z udziałem trzech samolotów testowych. Do tej pory zamówiono ponad 500 samolotów Airbus A321XLR. Dostawy pierwszych egzemplarzy do użytkowników mają nastąpić pod koniec lata.

Do tej pory zamówiono ponad 500 samolotów Airbus A321XLR. Dostawy pierwszych egzemplarzy do użytkowników mają nastąpić pod koniec lata.

Nowy A321XLR ma zapewnić liniom lotniczym elastyczność w zwiększaniu przepustowości, otwieraniu nowych tras, a nawet kontynuowaniu obsługi istniejących, gdy popyt na bilety jest zmienny. A wszystko to przy spalaniu o 30% mniej paliwa na jedno miejsce w porównaniu z konkurencyjnymi samolotami poprzedniej generacji i przy mniej więcej połowie kosztów podróży w przypadku nowoczesnych samolotów szerokokadłubowych. Z kolei nowa kabina Airspace A321XLR zapewni pasażerom komfort na długich dystansach we wszystkich klasach.

Należy nadmienić, że w płatowcu i systemach A321XLR w porównaniu do zwykłego A321neo wprowadzono dość istotne zmiany konstrukcyjne. Należą do nich: nowe podwozia główne, nowe klapy skrzydłowe, nowy, zintegrowany zbiornik paliwa dalekiego zasięgu (RCT), który wymaga nowego układu paliwowego, wydłużona owiewka brzuszna i wyższa maksymalna masa startowa. W modelu XLR wprowadzono też nowe rozwiązania w zakresie izolacji termicznej i akustycznej, a także w systemach wentylacji i ogrzewania. Funkcjonowanie tych elementów musiało zostać poprawione, ponieważ wariant o większym zasięgu będzie dłużej przebywał w powietrzu na dużych wysokościach gdzie panuje niska temperatura.

Nowy A321XLR ma zapewnić liniom lotniczym elastyczność w zwiększaniu przepustowości, otwieraniu nowych tras, a nawet kontynuowaniu obsługi istniejących, gdy popyt na bilety jest zmienny.

Obecnie uwaga producenta skupia się na zapewnieniu pierwszym operatorom wszystkiego, czego będą potrzebować w zakresie zgodności z przepisami zdatności do lotu, a także na udzielaniu wsparcia operacyjnego od pierwszego dnia użytkowania tej maszyny. Obejmuje to w szczególności dokumentację techniczną oraz kluczowe części zamienne i wsparcie, aby umożliwić liniom lotniczym sprawną obsługę wąskokadłubowego samolotu pasażerskiego marki Airbus o największym obecnie zasięgu.

Oprócz przygotowania całej dokumentacji technicznej i łańcucha ogólnoświatowego wsparcia w zakresie dostaw części zamiennych, Airbus przygotowuje także doradców technicznych ze swoich szeregów, którzy zostaną przydzieleni do każdego początkowego użytkownika A321XLR na okres około sześciu miesięcy.

Pierwszy lot prototypowego A321XLR odbył się w czerwcu 2022 r.

 

 

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X