Dzisiaj koncern lotniczy Airbus odebrał od Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) certyfikat typu dla samolotu pasażerskiego A321XLR o wydłużonym zasięgu.
Na razie europejskie władze lotnicze certyfikowały wersję maszyny napędzanej silnikami CFM LEAP-1A, co pozwala wprowadzić samolot do eksploatacji w liniach lotniczych tylko w takiej postaci. Na certyfikat czeka jeszcze wersja napędzana alternatywnymi silnikami Pratt & Whitney PW1100G-JM. Pierwszy lot prototypowego A321XLR odbył się w czerwcu 2022 r. Następnie przeprowadzono szeroko zakrojony program prób fabrycznych i certyfikacyjnych z udziałem trzech samolotów testowych. Do tej pory zamówiono ponad 500 samolotów Airbus A321XLR. Dostawy pierwszych egzemplarzy do użytkowników mają nastąpić pod koniec lata.
Nowy A321XLR ma zapewnić liniom lotniczym elastyczność w zwiększaniu przepustowości, otwieraniu nowych tras, a nawet kontynuowaniu obsługi istniejących, gdy popyt na bilety jest zmienny. A wszystko to przy spalaniu o 30% mniej paliwa na jedno miejsce w porównaniu z konkurencyjnymi samolotami poprzedniej generacji i przy mniej więcej połowie kosztów podróży w przypadku nowoczesnych samolotów szerokokadłubowych. Z kolei nowa kabina Airspace A321XLR zapewni pasażerom komfort na długich dystansach we wszystkich klasach.
Należy nadmienić, że w płatowcu i systemach A321XLR w porównaniu do zwykłego A321neo wprowadzono dość istotne zmiany konstrukcyjne. Należą do nich: nowe podwozia główne, nowe klapy skrzydłowe, nowy, zintegrowany zbiornik paliwa dalekiego zasięgu (RCT), który wymaga nowego układu paliwowego, wydłużona owiewka brzuszna i wyższa maksymalna masa startowa. W modelu XLR wprowadzono też nowe rozwiązania w zakresie izolacji termicznej i akustycznej, a także w systemach wentylacji i ogrzewania. Funkcjonowanie tych elementów musiało zostać poprawione, ponieważ wariant o większym zasięgu będzie dłużej przebywał w powietrzu na dużych wysokościach gdzie panuje niska temperatura.
Obecnie uwaga producenta skupia się na zapewnieniu pierwszym operatorom wszystkiego, czego będą potrzebować w zakresie zgodności z przepisami zdatności do lotu, a także na udzielaniu wsparcia operacyjnego od pierwszego dnia użytkowania tej maszyny. Obejmuje to w szczególności dokumentację techniczną oraz kluczowe części zamienne i wsparcie, aby umożliwić liniom lotniczym sprawną obsługę wąskokadłubowego samolotu pasażerskiego marki Airbus o największym obecnie zasięgu.
Oprócz przygotowania całej dokumentacji technicznej i łańcucha ogólnoświatowego wsparcia w zakresie dostaw części zamiennych, Airbus przygotowuje także doradców technicznych ze swoich szeregów, którzy zostaną przydzieleni do każdego początkowego użytkownika A321XLR na okres około sześciu miesięcy.