

20 października amerykańska firma L3Harris poinformowała o otrzymaniu kontaktu od południowokoreańskiej agencji zamówień obronnych DAPA, dotyczącego dostawy nowych samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia dla Sił Powietrznych Republiki Korei (RoKAF).
Koreański program AEW&C II zakłada zakup czterech samolotów wczesnego ostrzegania i kontroli, które będą wdrażane etapami do 2032 roku. Łączny koszt przedsięwzięcia wyniesie około 2,26 mld USD. Samoloty te uzupełnią cztery samoloty Boeing E-737 Peace Eye, pozyskane wcześniej w ramach programu AEW&C I. Maszyny te, będąc w służbie od 2012 roku, w ostatnich latach borykały się z problemami z dostępnością operacyjną i nie zakwalifikowały się do drugiej fazy programu z powodu bardzo wysokich kosztów zakupu.

Bombardier Global 6500 AEW&C z widocznymi konforemnymi owiewkami na kadłubie, w których zostaną umieszczone anteny radaru ELTA EL/W-2085 do nadzoru przestrzeni powietrznej.
Zwycięska propozycja L3Harris opiera się na niewielkim samolocie biznesowym Bombardier Global 6500, który zostanie wyposażony w izraelski radar ELTA EL/W-2085 do nadzoru przestrzeni powietrznej. Konkurencyjną ofertę przedstawiła firma Saab, która zaproponowała własny samolot GlobalEye, również oparty na platformie Bombardier Global 6500, ale wyposażonej w szwedzki radar Erieye-ER.
Według agencji DAPA nie było znaczących różnic w parametrach technicznych porównywanego sprzętu, chociaż L3Harris uzyskał wyższy wynik w zakresie proponowanego transferu technologii do lokalnego przemysłu oraz z powodu prognozowanych niższych kosztów eksploatacji, podczas gdy Saab lepiej wypadł pod względem warunków umownych i początkowych kosztów zakupu. Jednakże według ustalonych kryteriów oferta L3Harris uzyskała ostatecznie wyższą ocenę końcową.
L3Harris będzie odpowiedzialny za modyfikację maszyn Global 6500, integrację na nich systemów radarowych i misji oraz dostawę samolotów. Amerykańska firma ogłosiła w 2023 roku podpisanie umów o współpracy z firmą Korean Air, która oprócz działalności w branży przewozowej posiada również lotniczy zakład produkcyjny z biurem projektowym. Według oświadczenia linii lotniczych, jej personel będzie zaangażowany w realizację programu AEW&C II od samego początku. Korean Air ma brać udział w projektowaniu przyszłych maszyn, a także poprowadzi modyfikację i testy końcowe samolotów numer trzy i cztery. Ponadto podmiot ten będzie odpowiedzialny za serwisowanie dostarczonych maszyn w Korei Południowej.













