• Poniedziałek, 29 kwietnia 2024
X

Modernizacja techniczna Wojska Polskiego w 2023 roku – pojazdy kołowe

Plan Modernizacji Sił Zbrojnych obejmuje kilka najważniejszych  projektów dotyczących pozyskania nowych pojazdów kołowych, w tym specjalistycznych.

 

Wobec całkowitej degradacji technicznej niezmodernizowanych samochodów opancerzonych BRDM-2, które nada znajdują się na wyposażeniu pododdziałów rozpoznawczych, zaistniała pilna konieczność ich wymiany na nowe pojazdy. W sierpniu br. Agencja Uzbrojenia podpisała z konsorcjum w składzie Polska Grupa Zbrojeniowa oraz spółka Rosomak umowę ramową przewidującą dostawy w latach 2024–2030 ok. 400 kołowych Lekkich Pojazdów Rozpoznawczych (LPR) wraz z pakietem szkoleniowym i logistycznym. Pojazd LRP będzie bazował na samochodzie terenowym KLTV produkcji koreańskiego koncernu KIA. Nowy pojazd rozpoznawczy ma mieć m.in. nowe dostosowane do polskich wymogów nadwozie oraz zmiany konstrukcyjne wynikające z wymagań Sił Zbrojnych RP.

Nowe Lekkie Pojazdy Rozpoznawcze będą bazowały na konstrukcji samochodu terenowego KLTV produkcji koreańskiego koncernu KIA

LPR przy załodze składającej się z czterech ludzi będzie miał opancerzenie pozwalające na ochronę balistyczną na poziomie 1 według normy STANAG 4569A, dopuszczalna masa całkowita ma nie przekraczać 5,7 tony. Uzbrojenie pojazdu będzie stanowił karabin maszynowy kal. 7,62 mm lub 12,7 mm albo granatnik kal. 40 mm. Umowa ramowa przewiduje ustanowienie potencjału przemysłowego umożliwiającego produkcję oraz serwisowanie LPR w Polsce. Początkowo, jak wynika z dostępnych informacji produkcja ma się odbywać w Korei, ale spółka Rosomak zakłada stopniowe przenoszenie potencjału wytwórczego komponentów pojazdów do kraju. Na bazie platformy LPR mają w przyszłości powstać inne wersje specjalistyczne, na które zapotrzebowanie jest szacowane nawet na kilka tys. sztuk. Potencjalne dalsze zamówienia będą wynikały z zapotrzebowania Sił Zbrojnych RP na wozy tej klasy wagowej, które wypełniają lukę pomiędzy samochodami terenowymi o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony a cięższymi pojazdami opancerzonymi, np. typu Waran 4×4 o masie 13–18 ton.

Jeśli chodzi o dostawy już zamówionych pojazdów kołowych to należy odnotować, że zakończono dostawy do Polski 300 amerykańskich pojazdów minoodpornych (MRAP) Cougar 4×4. Używane i wyremontowane pojazdy zostały zamówione w ramach umowy międzyrządowej z grudnia 2021 roku.

Zrealizowano dostawy do Polski 300 amerykańskich pojazdów minoodpornych (MRAP) Cougar 4×4

Trwały również dostawy pojazdy wojsk aeromobilnych (AERO) z przyczepami z zamówionej partii 80 pojazdów i 160 przyczep. Umowę na ich zakup pomiędzy IU a konsorcjum Kafar Bartłomiej Sztukiert, Hibneryt Sp. z o.o. Sp.K., Auto Podlasie Sp. z o.o. z Auto Special Sp. z o.o. Modlniczka Oddział Sobiesław Zasada Warszawa podpisano w grudniu 2018 roku.

Docelowo polskie pododdziały aeromobline mają dysponować 160 pojazdami AERO i 80 przyczepami do nich.

Z opóźnieniem przekazano również kolejną partię pojazdów dalekiego rozpoznania Żmija (Wirus IV) z zamówionej partii 118 pojazdów. Umowę na ich pozyskanie pomiędzy IU a konsorcjum w składzie: Polski Holding Obronny Sp. z o.o. oraz Concept Sp z o.o. podpisano we wrześniu 2017 roku.

Wojsko Polskie odebrało kolejną partię pojazdów dalekiego rozpoznania Żmija (Wirus IV) z łącznie zamówionych 118 pojazdów.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X