W nocy z 16 na 17 grudnia w porcie w Gdyni rozpoczął się rozładunek statku, który przywiózł z Korei Południowej do Polski kolejny transport ciężkiego sprzętu wojskowego. Tym razem do naszego kraju dotarło siedem czołgów K2GF, 16 haubic K9A1 a także sześć modułów uzbrojenia do wyrzutni rakietowych Homar-K.
Mamy komplet na ten rok czołgów K2. Do Polski przypłynęło 7 czołgów, łącznie 84. #WojskoPolskie otrzymało też kolejne haubuce K9 i wyrzutnie Homar-K. Dostawy K9 idą zgodnie z planem, dostawę wyrzutni udało się przyspieszyć i jest to druga z zaplanowanych na przyszły rok dostaw pic.twitter.com/6Z3h5ia7HW
— Paweł Bejda (@pawelbejda) December 17, 2024
Wraz z ostatnim tegorocznym transportem Polska otrzymała już 136 koreańskich haubic samobieżnych K9A1 Thunder, 84 czołgi podstawowe K2GF Black Panther oraz 72 moduły do wyrzutni rakietowych Homar-K. Przy czym zawarte jak dotąd umowy wykonawcze przewidują dostawy 212 haubic K9A1, 180 czołgów K2GF oraz 290 modułów wyrzutni do pojazdów Homar-K. Zatem dostawy będą kontynuowane w kolejnych latach.
Z całej trójki tylko Homary-K charakteryzuje wysoki poziom polonizacji. Wyprodukowane przez Hanwha Aerospace koreańskie moduły z wyrzutniami są osadzane w kraju na opancerzonych ciężarówkach Jelcz P882.57, które otrzymują opracowany przez spółki Grupy WB system cyfrowej łączności Fonet oraz zintegrowany system kierowania ogniem Topaz. Ponadto zapadła decyzja o ustanowieniu w Polce potencjału produkcyjnego w zakresie wytwarzania amunicji do Homarów-K.
W październiku br. Grupa WB oraz Hanwha Aerospace zawarły kontrakt dotyczący produkcji na terenie naszego kraju koreańskich pocisków rakietowych typu CGR-080. Przewidywana jest budowa fabryki, której docelowe moce wytwórcze w skali roku osiągną pułap kilku tysięcy sztuk tej amunicji. Poza tym trwają prace nad opracowaniem dla Homara-K polskiego modułu transportowo-startowego, służącego do wystrzeliwania pocisków rakietowych kalibru 122 mm, które są już produkowane w kraju przez zakłady Mesko.
Dostawy czołgów K2, w 2023 roku objęły 18 egzemplarzy, w 2024 – 56 egz., a w 2025 roku obejmą 96 egz., co zakończy zawartą pierwszą umowę wykonawczą na 180 sztuk tych wozów. Równolegle odbywają się szkolenia poziomu 1-3 dla personelu Sił Zbrojnych RP. Czołgi K2 osiągają ponad 90.proc. dostępności operacyjnej.
Tymczasem spolonizowana wersja czołgu Black Panther ma dopiero powstać. Ich dostaw będzie dotyczyć druga umowa wykonawcza, dotycząca czołgów w odmianie K2PL i pojazdów towarzyszących (WZT/MID/most szturmowy). Ta umowa wciąż oczekuje na podpisanie, ale planuje się wyprodukować w Korei i w Polsce łącznie 820 czołgów K2PL. Zmiany w spolonizowanej odmianie wozu obejmą znaczące zmiany projektowe i programowe w zakresie zgodnym z oczekiwaniami Sił Zbrojnych RP, obejmujące: poprawioną mobilność, siłę ognia,wielowarstwowy system ochrony i cyfryzację.
Produkcja czołgów K2PL ma być realizowana w okresie od 2025 do ok. 2031 roku przez utworzone w lipcu 2024 roku konsorcjum pomiędzy PGZ SA a Hyundai Rotem. Przy produkcji czołgów 2PL mają więc brać udział spółki naszego przemysłu obronnego.W ramach umowy strona polska uzyska transfer technologii obejmujący montaż pojazdów,produkcję poszczególnych podsystemów i części oraz posiądzie zdolności MRO (utrzymanie, naprawy i konserwacja) poziomu 1-4.