• Środa, 18 maja 2022
X

Pierwsze katapultowanie bojowe z Ka-52

Wojna na Ukrainie stała się okazją do wykorzystania wielu nowinek technicznych, które do tej pory nie miały okazję się sprawdzić w warunkach bojowych. Według rosyjskiej gazety „Wiesti Primorja” w drugiej połowie marca miało miejsce pierwsze katapultowanie się załogi śmigłowca Ka-52 w warunkach realnego pola walki.

Załoga tej maszyny składająca się z majora Borysa Kobeca i kapitana Iwana Boljdirewa z 319. Samodzielnego Pułku Śmigłowców w okresie od 24 lutego do 20 marca wykonała 25 misji bojowych. Chociaż nie podano dnia, w którym zdarzenie miało miejsce, data ostatniego lotu wskazuje, że Kamow mógł zostać zestrzelony właśnie 20 marca. Po katapultowaniu na skutek uszkodzeń od ognia przeciwnika obaj piloci podobno stoczyli walkę na ziemi z usiłującymi pojmać ich ukraińskimi żołnierzami. Wymiana ognia trwała około 20 minut, aż do chwili, kiedy na miejsce zdarzenia przybył rosyjski pododdział. To zmieniło układ sił na korzyść Rosjan i zmusiło Ukraińców do wycofania się. Obaj lotnicy zostali pomyślnie ewakuowani.

Załoga 319. Samodzielnego Pułku Śmigłowców w kokpicie Ka-52. Doskonale widać biały pojemnik z rakietą za zagłówkiem fotela oraz linkę wiodącą do uprzęży pilota.

System ratunkowy dla pilotów Ka-52 jest unikatowy. Podobnym rozwiązaniem nie dysponują żadne inne seryjne śmigłowce na całym świecie. Wbrew pozorom system nie jest jednak zbyt zaawansowany, wręcz przeciwnie – jest tak prosty jak to tylko możliwe. Różni się przy tym  zasadniczo od systemów katapultowych, które są stosowane w samolotach myśliwskich. Najważniejszym elementem na początkowych etapach sekwencji jest odstrzelenie ładunkami pirotechnicznymi łopat wirnika głównego. Potem inicjuje się kolejną fazę przed zasadniczym katapultowaniem, czyli skruszenie oszklenia kabiny za pomocą sznurów pirotechnicznych. Następnie może nastąpić wyrzut załogi.

Opracowany przez biuro projektowe NPP Zwiezda system katapultowy KAS-37-800M składa się z trzech istotnych części: silnika rakietowego, lekkiego siedziska fotela i energochłonnego, amortyzującego zawieszenia. To ostatnie służy do zmniejszenia obciążeń działających na pilota podczas awaryjnego lądowania. Ponieważ konstrukcja i konieczność solidnego zamocowania fotela w kopicie uniemożliwia jego swobodne katapultowanie wraz z pilotem, jak ma to miejsce w samolotach myśliwskich, w Ka-52 zastosowano system bez wyrzutu fotela! Polega on na odpaleniu znajdującej się za zagłówkiem pilota rakiety prochowej, która za pomocą liny jest przymocowana do uprzęży pilota. Pilot jest wyrywany wprost z fotela wraz ze spadochronem. Katapultowanie odbywa się ramach dopuszczalnych przez ludzki  organizm obciążeń (sama lina jest lekko rozciągliwa). Oddziałujący na człowieka napór powietrza od ruchu postępowego statku powietrznego, który gra bardzo istotną rolę w przypadku szybkich myśliwców, jest tutaj pomijalny. Zastosowano rozchylenie trajektorii rakiet na boki, więc każdy członek załogi wystrzeliwany jest pod nieco innym kątem. Pozwala to uniknąć kolizji w powietrzu z masztem wirnika śmigłowca, pilotów między sobą oraz splątania wspomnianych lin. Po osiągnięciu wymaganej wysokości, następuje odpalenie kolejnego mechanizmu pirotechnicznego, po którym następuje rozłączenie z liną wyciągającą i otwarcie spadochronu. Pilot może wtedy bezpiecznie opaść na ziemię.

Moment wystrzelenia załogi z kabiny Ka-52 podczas prób sytemu ratunkowego. Każda z rakiet ma dwie dysze wystawione na boki. Stabilizują one trajektorię lotu poprzez wprawienie rakiety w ruch obrotowy wokół własnej osi.

Specyfikacja sytemu ratunkowego KAS-37-800M:

  • Zakres prędkości śmigłowca: od 90 do 350 km/h
  • Zakres wysokości: od 0 do 5000 m
  • Całkowita waga wyposażenia pilota: od 6,5 do 12,8 kg
  • Dopuszczalna waga pilota: od 57,0 do 91,4 kg
  • Masa fotela z ładunkiem pirotechnicznym: nie przekracza 57,25 kg

 

System ratunkowy zapewnia współpracę ze standardowym ekwipunkiem lotniczym rosyjskich pilotów: hełmem ochronnym ZSz-7WS, maską tlenową KKO-WK-LP i pasem ratowniczym ASP-74, jak również z zestawem ratownictwa morskiego MSK-5 i podwodnym aparatem oddechowym APD z zestawu sprzętu ratowniczego KSS (dla załóg Ka-52K operujących nad morzem).

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X