• Wtorek, 18 marca 2025
X

Pierwszy lot Superjeta z rosyjskimi silnikami

17 marca w Rosji odbył się pierwszy lot regionalnego samolotu pasażerskiego Superjet SSJ-100 z krajowymi silnikami PD-8, które zastąpiły silniki SaM146 wyprodukowane we współpracy z francuską firmą Safran. Chociaż strona rosyjska otrzymała w udziale produkcję niektórych elementów SaM146 to wytwarzanie większości części i montaż końcowy całego silnika odbywał się we Francji.

Państwowa korporacja Rostech podała, że lot miał miejsce z lotniska Komsomolsku nad Amurem. Załoga składała się z pilotów doświadczalnych Dmitrija Demieniewa, Igora Grewcewa i inżyniera lotu Maksyma Grukanowa. Samolot o numerze seryjnym 95157 (reg. 97012) przebywał w powietrzu przez około 40 minut, osiągając prędkość 500 km/h i wysokość 3000 m. Do prób z nowym napędem użyto przebudowanego prototypu, który w pierwotnej konfiguracji z silnikami rosyjsko-francuskimi został ukończony w 2018 r.

Superjet odrywa się od pasa po raz pierwszy napędzany krajowymi silnikami PD-8.

Testy silników PD-8 w samolocie Superjet mają związek z zamiarem pozbycia się importowanych elementów z konstrukcji rosyjskiego samolotu, których dostawy zostały wstrzymane przez kraje Zachodu na skutek sankcji po inwazji Rosji na Ukrainę. Z powodu braków tych komponentów w 2022 roku musiano przerwać dostawy nowych maszyn do linii lotniczych – wiele płatowców zalega teraz nieukończonych w zakładach producenta. Łącznie chodzi o wymianę około 40 zagranicznych systemów i podzespołów, w tym silników, awioniki, podwozia, pomocniczego zespołu zasilania, zintegrowanego układu sterowania, układów paliwowych i hydraulicznych, klimatyzacji, a także systemów bezpieczeństwa.

Zblizenie na nowy silnik PD-8 zamontowany pod skrzydłem Superjeta.

Przy czym nowe silniki uznano za sprawę najważniejszą dla powodzenia całego przedsięwzięcia. Dlatego do końca marca planuje się przekazać do testów w locie dwa kolejne eksperymentalne silniki PD-8, które pozwolą na wyposażenie w nowy napęd kolejnej maszyny testowej. Uzyskanie certyfikatu typu dla Superjeta z PD-8 planowane jest na jesień tego roku. Na razie próby nowych silników prowadzone będą na samolotach z wciąż zainstalowanymi importowanymi systemami, co ma obniżyć ryzyko wiążące się z wprowadzeniem jednocześnie zbyt wielu nowości. Pierwszy lot innego prototypu z wewnętrznymi systemami produkcji krajowej odbył się 29 sierpnia 2023 r., jednak wówczas maszyna nadal miała silniki SaM146. Rosyjskie rozwiązania na samolotach z PD-8 mają być wprowadzane sukcesywnie i na razie zastosowano je w niewielkim stopniu.

Prototypowy Superjet SJ-100, który ma już rosyjskie silniki, ale wciąż wiele wewnętrznych systemów pozostało importowanych. Krajowe rozwiązania w tym zakresie testowane są na innej maszynie, która ma z kolei zagraniczne silniki.

Program modernizacji Superjeta notuje obecnie około dwuletnie opóźnienie, bowiem według wcześniejszych zapowiedzi prezes Aerofłotu, Siergieja Aleksandrowskiego, dwa kompletne samoloty w docelowej wersji miały zostać przekazane przewoźnikowi pod koniec 2023 roku. Obecnie termin ten przesunięto na końcówkę 2025 roku. Planuje się, że w tym roku Zjednoczono Korporacja Silnikowa (część Rostechu) wyprodukuje ogółem do sześciu silników PD-8, co wystarczy na dwa prototypowe samoloty do prób i być może dla jednej maszyny seryjnej. Za to w przyszłym roku ma być gotowych do montażu aż 44 nowych silników. Biorąc jednak pod uwagę dotychczasową historię programu wydaje się to bardzo optymistycznym założeniem. Wersja samolotu z krajowym napędem będzie nosić oznaczenie SJ-100.

Napędzany krajowymi silnikami Superjet SJ-100 wznosi się w towarzystwie myśliwca, z którego obserwowane są próby.

Niewiele lepiej wiedzie się w programie większego samolotu MS-21, który nawet nie zdążył trafić do produkcji seryjnej, kiedy nastąpiło embargo na amerykańskie silniki Pratt & Whitney PW1000G, z którymi prototypy odbywały próby. W tym przypadku zapadła decyzja o zamontowaniu krajowych silników PD-14. Rozpoczęcie lotów certyfikacyjnych z udziałem w pełni zmodyfikowanego samolotu MS-21-310, wykorzystującego krajowe systemy wewnętrzne i silniki PD-14, zaplanowano na przełom czerwca i lipca br. Ponieważ niezbędny jest czas na przeprowadzenie dość złożonych prób w locie produkcja seryjna samolotu MS-21 została obecnie przesunięta z 2025 na 2026 rok.

Superjet SJ-100 z nowymi silnikami sfotografowany z towarzyszącego mu samolotu myśliwskiego.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X