

14 listopada w Ministerstwie Obrony Republiki Czeskiej przedstawiciele firmy AERO Vodochody oraz państwowego przedsiębiorstwa LOM PRAHA, obsługującego Centrum Szkolenia Lotniczego CLV Pardubice, podpisali umowę na dostawę czterech nowych samolotów podstawowego i zaawansowanego szkolenia L-39NG dla Sił Powietrznych Armii Republiki Czeskiej.
Umowa obejmuje obsługą pogwarancyjną i wyposażenie, części zamienne, systemy planowania i analizy lotu oraz system szkolenia naziemnego, a także sprzęt naziemny do obsługi maszyn. Dotyczy także wstępnego przeszkolenia pilotów i personelu naziemnego. Pierwsze samoloty mają zostać dostarczone za 28 miesięcy. Umowa zawiera również opcję dostawy czterech kolejnych samolotów.
L-39NG („Next Generation”) jest głęboko zmodernizowaną wersją rozwojową samolotu L-39 Albatros. Ma nową awionikę obejmującą m.in. kolorowe monitory wielofunkcyjne, wskaźnik przezierny oraz nowoczesne systemy nawigacji i łączności. Jego napęd stanowi silnik Williams International FJ44-4M.

Samolot L-39NG będzie służył do szkolenia podstawowego i zaawansowanego oraz podstawowego treningu bojowego.
„Powodem zakupu L-39NG jest zapewnienie ciągłości szkolenia pilotów lotnictwa taktycznego na maszynach poddźwiękowych w ośrodku szkolenia przedsiębiorstwa państwowego. Samolot L-39C „Albatros”, który od osiemnastu lat jest eksploatowany w Ośrodku Szkolenia Lotniczego LOM PRAHA, dobiega końca swojego technicznego życia. Zakup nowych samolotów jest również wyrazem wsparcia i współpracy w ramach czeskiego przemysłu obronnego” – powiedział Jiří Protiva, dyrektor LOM PRAHA.
Samolot L-39NG będzie służył do szkolenia podstawowego i zaawansowanego oraz podstawowego treningu bojowego, podczas którego pilot poznaje zasady wykorzystania samolotów odrzutowych w misjach bojowych. Zakupione samoloty będą służyły przede wszystkim pilotom Sił Powietrznych Armii Republiki Czeskiej. Będą jednak na nich szkoleni także piloci z innych krajów w ramach programu „NATO Flight Training Europe” (NFTE), w ramach którego Centrum Szkolenia Lotniczego Pardubice uzyskało już certyfikat jako jeden z dwóch pierwszych ośrodków w Europie.
L-39NG otrzymał w tym roku nieograniczoną certyfikację typu i rozpoczęła się jego produkcja seryjna. Może pełnić rolę lekkiego myśliwca oraz zunifikowanego samolotu do pełnego szkolenia zaawansowanego. Nowoczesna awionika samolotu umożliwia szkolenie przyszłych pilotów samolotów bojowych czwartej i piątej generacji. Producent oferuje szeroki wachlarz technologii symulacyjnych, w tym planowane podłączenie do nowoczesnego centrum symulacji taktycznej, co umożliwi zwiększenia efektywności szkolenia.