• Środa, 5 października 2022
X

Modernizacja techniczna Wojska Polskiego w 2022 roku – samoloty transportowe

Programy dotyczące floty samolotów transportowych polskiego lotnictwa wojskowego dotyczą rozbudowy floty samolotów C-130 Hercules oraz planów modyfikacji samolotów C-295M oraz modernizacji samolotów M28 Bryza. Flota Boeingów 737-800NG BBJ2 osiągnęła docelowy stan trzech maszyn.

C-130H zaczną służbę obok obecnie wykorzystywanych C-130E, zwiększając liczebność aktywnej floty Herculesów w naszym kraju do 10. Będzie to jednak sytuacja przejściowa i maszyny modelu E stopniowo będą przechodziły na zasłużoną emeryturę.

Nowe C-130
15 lipca br. przyleciał do Polski pierwszy samolot transportowy C-130H Hercules, który w przyszłości będzie eksploatowany przez Siły Powietrzne RP. Maszyna o numerze 85-0035 wylądowała w Bydgoszczy, gdzie swoją siedzibę mają Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A., których personel w najbliższym czasie wykona na niej prace serwisowe związane z przeglądem strukturalnym płatowca i doposażeniem w nowocześniejsze systemy. Jest to pierwszy z pięciu Herculesów wersji H pozyskanych z nadwyżek sprzętowych USAF na mocy umowy z 12 kwietnia 2021 roku. Według zapewnień rzecznika Agencji Uzbrojenia wyznaczony na połowę 2024 roku końcowy termin przekazania pozostałych zakontraktowanych samolotów, powinien zostać dotrzymany, a nawet istnieje możliwość zakończenia dostaw przed deklarowanym terminem.

Nadal przewidywana jest realizacja programu pozyskania nowych samolotów transportowych, następców maszyn C‑130E Hercules, które na początku przyszłej dekady powinny być wycofane z eksploatacji. Program pozyskania 10 nowych średnich samolotów transportowych kryptonim Drop ma być realizowany w latach 2033–2035. Do 2035 roku ma być zrealizowany również inny projekt związany z lotnictwem transportowym – pozyskanie trzech samolotów tankowania powietrznego i transportu operacyjnego kryptonim Karkonosze.

Polskie C-295M mają przejść modyfikację wyposażenia.

Modyfikacja C-295M
W lipcu 2020 roku między MON a firmą Airbus Defence & Space S.A. rozpoczął się dialog techniczny, którego celem było uzyskanie od producenta informacji, co do zakresu możliwej modyfikacji i unifikacji samolotów transportowych C-295M eksploatowanych przez Siły Zbrojne RP. Obecnie na wyposażeniu naszego lotnictwa wojskowego znajduje się 16 samolotów transportowych Airbus C-295M, które zostały dostarczone w czterech partiach, w latach 2003–2013. W związku z tym maszyny reprezentują nieco różny standard wyposażenia. Pierwotnie rozmowy w powyższej kwestii miały potrwać do czerwca 2021 roku, lecz z uwagi na wprowadzone w kraju cari na świecie obostrzenia związane z pandemią koronawirusa SARS-CoV-2 zakończyły się w czerwcu 2022 roku opracowaniem i zatwierdzeniem dokumentów wynikowych fazy analityczno- -koncepcyjnej. Stanowi to podstawę do definiowania Wymagań Sprzętowych, które po opracowaniu i zatwierdzeniu przez Radę Modernizacji Technicznej stanowić będą podstawę do rozpoczęcia realizacji przedmiotowego zadania.

Samoloty M28 Bryza dostarczane do Sił Zbrojnych w kilku seriach, różniących się od siebie wyposażeniem, mają podlegać modernizacji w celu ujednolicenia awioniki i wyposażenia pokładowego.

Modernizacja Bryz
Według dostępnych informacji przedmiotem analiz jest modernizacja samolotów M28 Bryza eksploatowanych w Siłach Zbrojnych RP. Samoloty tego typu przeznaczone do zadań szkolnych i transportowych oraz rozpoznawczych (wersja M28B1R Bryza-1R) były dostarczane wojsku w kilku seriach różniących się m.in. napędem czy wyposażeniem pokładowym. W ostatnich latach przeprowadzono unifikację jednostek napędowych na eksploatowanych Bryzach, ale najwcześniej dostarczane maszyny M28 mają jeszcze wyposażenie pilotażowo- nawigacyjne i radiokomunikacyjne starszego typu. Powinno ono podlegać wymianie na nowe systemy – w związku z tym planowana jest w tym zakresie modernizacja samolotów w wersjach M28B/B1R oraz modyfikacja najnowszych maszyn M28B/PT, które mają nowsze wyposażenie.

Siły Powietrzne dysponują już trzema samolotami Boeing 737-800NG BBJ2 do przewozu VIP oraz – w razie potrzeby – jako powietrzne stanowiska dowodzenia.

Samoloty VIP
Aktualnie wojskowa flota samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie składa się z dwóch dyspozycyjnych Gulfstreamów G550 oraz trzech średniodystansowych Boeingów 737-800NG BBJ2.

Dwa ostatnie Boeingi przybyły do Polski z blisko rocznym opóźnieniem spowodowanym pandemią koronawirusa SARS-COV-2. Według umowy z 31 marca 2017 roku pierwsza z dwóch maszyn w finalnym standardzie operacyjnym (mogą być używane jako tzw. Powietrzny Punkt Kierowania Państwem) miała przylecieć 15 września, a druga 15 listopada 2020 roku. Tymczasem samolot o imieniu „Roman Dmowski” (nb. 0111) przybył do Polski dopiero 7 października, a „Ignacy Jan Paderewski” (nb. 0112) 29 października 2021 roku. Dodatkowo w drugim półroczu 2021 roku wcześniej dostarczony „Józef Piłsudski” (nb. 0110) przeszedł modyfikację wnętrza do standardu BBJ2, ponieważ wcześniej latał w typowo komercyjnej konfiguracji pasażerskiej.

Mimo osiągnięcia przez wojskową flotę VIP docelowego stanu ukompletowania, MON nadal czarteruje od państwowego przewoźnika Polskie Linie Lotnicze „LOT” dwa cywilne Embraery ERJ 170-200LR. Jest to kontynuacja umowy z lat ubiegłych, kiedy tego typu rozwiązanie, z braku wystarczającej liczby maszyn VIP, wydawało się sytuacją przejściową. Aktualnie z uwagi na zwiększone zapotrzebowanie na transport lotniczy osób zajmujących kierownicze stanowiska w administracji państwowej, co jest spowodowane napiętą sytuacją geopolityczną w regionie Europy Środkowej i Wschodniej, czarter dwóch samolotów Embraer ERJ 170-200LR został przedłużony do końca września 2023 roku. Umowa przewiduje możliwość przedłużenia lub skrócenia tego terminu w zależności od decyzji strony rządowej.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X