1 lipca w zakładach PZL-Świdnik podpisano umowę o wartości 8,25 mld zł na dostawę 32 wielozadaniowych śmigłowców AW149 dla Lotnictwa Wojsk Lądowych.
O podjęciu decyzji w sprawie zakupu AW149 w ramach programu Perkoz minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak poinformował 13 czerwca, podczas odprawy dla kadry kierowniczej MON i Sił Zbrojnych RP. Było to spore zaskoczenie, według opublikowanych w maju 2020 roku informacji z toczącego się w tym programie dialogu technicznego zakładano bowiem zakup 32 lekkich maszyn w trzech wersjach: wsparcia bojowego, rozpoznania elektronicznego oraz dowodzenia. Miały one stać się następcami lekkich Mi-2 oraz niektórych specjalistycznych wariantów Sokołów (np. Procjon czy Gipsówka-POST).
Ogłoszony dialog techniczny cieszył się w swoim czasie bardzo dużym zainteresowaniem – zgłosiło się do niego aż 12 podmiotów. Od marca 2021 roku nie było informacji o postępach w programie. Jak się jednak okazuje w ostatnich miesiącach sprawy uległy wyraźnemu przyśpieszeniu. Najbardziej zauważalnym efektem tych działań jest znacząca ewolucja początkowych wymagań na nowe śmigłowce. W rezultacie zamiast pierwotnie preferowanej lekkiej maszyny dwusilnikowej Siły Zbrojne RP otrzymają znacząco większy i cięższy śmigłowiec, który plasuje się pomiędzy Sokołami a Blackhawkami. Według przedstawicieli MON umowę wypracowano w trybie negocjacji z tylko jednym wykonawcą z uwagi na stwierdzony w tym przypadku Podstawowy Interes Bezpieczeństwa Państwa, tj. ustanowienie na terenie kraju potencjału produkcyjno-obsługowo-naprawczego.
Ostatecznie umowę na dostawę 32 wielozadaniowych śmigłowców AW149 podpisano 1 lipca br. Kontrakt obejmuje pakiet logistyczny, w tym dostawę zapasu części zamiennych i eksploatacyjnych oraz sprzętu na potrzeby obsługi naziemnej śmigłowców. Ponadto ma nastąpić kompleksowe szkolenie pilotów i personelu technicznego oraz dostawa zestawu zaawansowanych symulatorów i wyposażenia szkoleniowego. Dostawy śmigłowców zostaną zrealizowane w latach 2023–2029, przy czym pierwsze maszyny zostaną ukończone we Włoszech.
PZL-Świdnik będzie pełnił rolę głównego wykonawcy, uruchamiając krajową linię produkcyjną AW 149. W związku z tym koncern Leonardo podejmie się kolejnych inwestycji w świdnicki zakład, ponad już poniesione od 2010 roku nakłady wynoszące około 1 mld zł. Zapewni to stworzenie bazy logistycznej i zaplecza wsparcia technicznego dla polskiego AW149, zgodnie ze zobowiązaniem PZL-Świdnik i Leonardo do zapewnienia Polsce korzyści przemysłowych. Warto przy tym zauważyć, że wspomniany potencjał przemysłowy będzie skoncentrowany w ramach należącego do koncernu Leonardo zakładu i nie przewidziano umów offsetowych dla państwowych spółek polskiego przemysłu obronnego.
Śmigłowce AW149 w konfiguracji odpowiadającej potrzebom Sił Zbrojnych RP, zostaną wyposażone m.in. w systemy obserwacyjne, uzbrojenie strzeleckie, kierowane i niekierowane pociski rakietowe oraz systemy samoobrony. Samo uzbrojenie nie wchodzi w skład zamówionego pakietu, a poszczególne typy mającej być zintegrowanej ze śmigłowcem broni stanowią informację niejawną. Nowe śmigłowce będą wykonywać zarówno zadania transportu żołnierzy jak i wsparcia pododdziałów z powietrza. Wyposażenie śmigłowców pozwoli na wykorzystanie ich także do ewakuacji, poszukiwania i ratownictwa w warunkach bojowych oraz transportu ładunków i zaopatrzenia.