Podczas dzisiejszej ceremonii w Szwecji firma Saab zaprezentowała polskiej delegacji pierwszy z dwóch zakupionych przez nasz kraj samolotów wczesnego ostrzegania Saab 340 AEW. Samolot został przygotowany do odbioru zaledwie dwa miesiące po podpisaniu umowy.
W lipcu br. w ramach pilnej potrzeby operacyjnej zawarto kontrakt ze szwedzkim Saabem na dostawę dwóch samolotów Saab 340 AEW (Airborne Early Warning) z radarem ASC-890 Erieye. Kontrakt z Polską obejmuje również wyposażenie naziemne oraz wsparcie logistyczne i szkoleniowe. Okres obowiązywania umowy to lata 2023–2025. Dostawa pierwszej maszyny jest spodziewana już pod koniec bieżącego roku.
Zakupiono maszyny używane, wyprodukowane w latach 1997–1999 w ramach serii sześciu egzemplarzy kupionych przez Siły Powietrzne Szwecji. W następnych latach samoloty były stopniowo modernizowane, m.in. poprzez zamontowanie dodatkowych konsol operatorskich, sytemu rozpoznania elektronicznego Thomson-CSF oraz łącza wymiany danych w standardzie Link-16.
Samoloty Saab 340 przenoszą w charakterystycznej belce nad kadłubem radary dopplerowskie ASC-890 Erieye z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA). Urządzenia tej klasy zamontowane na platformach powietrznych są szczególnie przydatne do wykrywania nisko latających lub szybko poruszających się obiektów, w tym lekkich samolotów, bezzałogowców i pocisków manewrujących. Maksymalny zasięg wykrycia stacji radarowej Erieye wynosi około 450 km. Wyposażony w ten radar samolot Saab 340 może patrolować przestrzeń powietrzną przez ponad pięć godzin.