• Sobota, 20 lipca 2024
X

Jak ujawnił pod koniec czerwca koncern lotniczy Leonardo w dniach 3-12 kwietnia zmiennowirnikowiec AW609 przeprowadził próbne operacje z pokładu okrętu włoskiej marynarki wojennej.

Maszyna wykorzystała pokład lekkiego lotniskowca ITS Cavour, znajdującego się 20 mil morskich od wybrzeża, demonstrując swoje możliwości w zakresie lądowań i startów z okrętu na pełnym morzu. Integralną częścią prób morskich była wstępna kampania testowa opracowana i przeprowadzona w całkowicie syntetycznym środowisku, z wykorzystaniem symulatora AW609 zlokalizowanego w zakładach Cascina Costa. Umożliwiło to wstępne zaplanowanie działań i manewrów, które następnie zrealizowano w rzeczywistości. Procedury lądowania i startu na pokładzie okrętu przeprowadzono przy różnych warunkach, w tym w warunkach wietrznych. Obejmowały one podejścia klasyczne (od rufy) i boczne, lądowanie pionowe, start pionowy i odlot boczny.

Do prób morskich użyto prototypu AW609 AC4, który w pełni odpowiada ostatecznej konfiguracji produkcyjnej.

Eksperyment przeprowadzono w ramach działań połączonej grupy roboczej utworzonej w 2022 r. W jej skład wchodzą przedstawiciele Leonardo, włoskiej marynarki wojennej, włoskiej armii i włoskiej policji celnej. Grupa robocza zamierza ocenić przydatność AW609 do typowych zadań realizowanych przez służby państwowe. Zaletami testowanej konstrukcji jest zdolność do szybkiego przelotu na duże odległości w połączeniu z możliwością pionowego startu i lądowania. Ponadto dzięki ciśnieniowej kabinie maszyna oferuje dobre parametry lotu na dużej wysokości, co pozwala przelecieć ponad większością rejonów występowania złych warunków atmosferycznych.

AW609 podczas lądowania na pokładzie lekkiego lotniskowca ITS Cavour włoskiej marynarki wojennej.

AW609 jest oceniany pod kątem wykorzystania do zadań transportowych oraz misji patrolowych. W tym ostatnim przypadku chodzi o możliwość względnie szybkiego dotarcia do wskazanego rejonu patrolowania i przeszukania większego obszaru w tej samej jednostce czasu niż przy tradycyjnych śmigłowcach. Po zakończeniu pierwszej fazy prób Leonardo rozpoczęło szczegółową analizę zebranych danych. Ułatwi to wprowadzenie ewentualnych poprawek w samej konstrukcji maszyny oraz późniejsze testy w celu dalszego doskonalenia techniki startów i lądowań na pokładach okrętów.

Do tej pory przebywające w USA i we Włoszech prototypy AW609 spędziły w powietrzu w ramach różnorodnych prób ponad 1900 godzin.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X