• Środa, 24 kwietnia 2024
X

Flota PZL-130 TC-II Orlik w komplecie

Dzisiaj w zakładach Airbus Poland w Warszawie miała miejsce uroczystość wieńcząca przekazanie Siłom Powietrznym zmodernizowanych samolotów szkolnych PZL-130 TC-II Orlik. Realizacja zawartej z Agencją Uzbrojenia umowy oznacza, że 42. Baza Lotnictwa Szkolnego w Radomiu będzie dysponować 28 Orlikami w ujednoliconej wersji.

Płatowce PZL-130 TC-II wracają od producenta z wyzerowanym resursem, oferując lepsze osiągi i możliwości operacyjne.

PZL-130 TC-II Orlik to dwumiejscowy samolot turbośmigłowy przeznaczony do szkolenia podstawowego i zaawansowanego kandydatów na pilotów wojskowych. Jest gruntownie zmodernizowaną odmianą pierwotnie eksploatowanego przez polskie Siły Powietrzne Orlika TC-I. Zademonstrowany podczas dzisiejszej uroczystości egzemplarz jest ostatnią z 12 maszyn przebudowy których dotyczy umowa zakontraktowana w grudniu 2017 roku. Pierwsze dwa PZL-130 TC-II Orlik przekazano wojsku w 2004 i 2005 roku. Następnie w 2010 roku zawarto umowę na modernizację 14 samolotów TC-I do wersji TC-II Garmin i wzbogacenie awioniki w dwóch eksploatowanych już maszynach. Samoloty te przekazywano odbiorcy od marca 2011 roku do września 2013 roku.

Przebudowa maszyn do wersji TC-II objęła:
1. zastosowanie nowego, bardziej efektywnego skrzydła;
2. wzmocnienie kadłuba;
3. zabudowę nowego silnika turbośmigłowego Pratt & Whitney Canada PT6 o mocy 750 KM (550 kW) wraz z czteropłatowym śmigłem firmy Hartzell;
4. wymianę awioniki, w tym wprowadzenie ciekłokrystalicznych monitorów PFD i HSI sterowanych z platformy cyfrowej AHRS, instalację bloków integrujących układy odbiorcze systemów nawigacji VOR/ILS/GPS/COM, systemu TAS i DME oraz transpondera Mod S z funkcją ADS-B out;
5. całkowitą wymianę systemu elektrycznego samolotu na sterowany cyfrowo za pomocą bloku VMS, realizującego funkcje zarządzania priorytetem sterowania z kabiny instruktora, przetwarzania danych o systemach samolotu i ostrzegania o stanach awaryjnych.

Zmianom w stosunku do Orlika TC-I nie podlegały podwozie, systemy hydrauliczny i usterzenia, owiewka kabiny oraz fotel katapultowy firmy Martin Baker.

Samolot o numerze bocznym 044 jest ostatnią z 28 maszyn zmodernizowanych do standardu PZL-130 TC II.

Płatowce wracają od producenta z wyzerowanym resursem, oferując lepsze osiągi i możliwości operacyjne. Modernizacja pozwala na wprowadzenie systemu serwisowego opartego o stan techniczny zamiast resursu kalendarzowego. Długość okresu między obsługami bieżącymi wzrosła ze 100 do 200 godzin nalotu. Skutkuje to znacznymi oszczędnościami w kosztach operacyjnych. Żywotność zmodernizowanego samolotu określono na 12 000 godzin spędzonych w powietrzu.

Samoloty PZL-130 TC-II Orlik zapewniają obecnie dostosowany do potrzeb, ustalony standard szkolenia pilotów wojskowych w Siłach Powietrznych RP oraz realizację kolejnych etapów doskonalenia umiejętności personelu latającego. Są również wykorzystywane przez wojskowy Zespół Akrobacyjny ORLIK.

Wsparcie eksploatacji floty samolotów PZL-130 TC-II Orlik jest zapewnione na mocy 4-letniej umowy serwisowej zawartej między Airbus Poland S.A. a Inspektoratem Wsparcia Sił Powietrznych. We wrześniu 2022 roku obsługa Orlików została formalnie powierzona Centrum Serwisowemu Airbus Poland S.A. W grudniu 2020 roku Airbus dostarczył symulator lotu samolotu PZL-130 TC-II Orlik, który jest użytkowany w Centrum Symulatorowym w 41. Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie.

 

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X