18 kwietnia w Turcji odbyła się ceremonia podpisania zamówień na kilka produkowanych w kraju załogowych platform powietrznych. Reprezentujący stronę rządową prezes Agencji Przemysłu Obronnego prof. Dr. Haluk Görgün, zawarł pakiet kontraktów obejmujących cztery produkty lotnicze firmy TAI.
Najważniejszy podpis złożono pod umową na realizację 2. etapu I. fazy programu MMU (Milli Muharip Uçak, Narodowy Samolot Bojowy), czyli oblatanego niedawno nowego myśliwca Kaan. Obecnie firma TAI dysponuje zleceniem na budowę i próby trzech prototypów wersji Blok 0 z przejściowymi silnikami F110-GE-129. Zakontraktowane w ramach 2. etapu I. fazy działania obejmują badania kwalifikacyjne prototypów MMU Kaan oraz prace projektowe nad doskonaleniem konstrukcji, które będą prowadzone w latach 2024-2029.
Rezultaty tych prac mają pozwolić na uruchomienie II. fazy programu dotyczącej budowy 20 seryjnych samolotów Kaan w konfiguracji Blok 10. Maszyny te nadal będą korzystać z tymczasowego napędu, ale zostaną ukończone w pełnym standardzie bojowym, zatem będą mogły wejść na wyposażenie pierwszej eskadry tureckich sił powietrznych. Ich dostawy przywidziano na lata 2030-2033, choć zakłady TAI deklarują że będą gotowi z pierwszymi maszynami już w roku 2028. Docelowy napęd krajowy, nad którym się obecnie pracuje, ma się pojawić dopiero w III fazie programu, tj. w samolotach Kaan Blok 20.
Druga umowa obejmuje produkcję 12 szkolnych samolotów odrzutowych Hürjet, który obecnie znajduje się w stadium badań prototypu. Program Hürjeta został zainicjowany w celu zastąpienia samolotów T-38 wykorzystywanych w ramach szkolenia oraz samolotów F-5 wykorzystywanych przez zespół akrobacyjny Turkish Stars. Pierwsze seryjne Hürjety są spodziewane już 2025 roku.
Trzecia umowa dotyczy produkcji 40 egzemplarzy turbośmigłowych samolotów szkolnych Hürkuş-B. Jest to rozwinięcie modelu Hürkuş-A przeznaczonego do szkolenia podstawowego. Hürkuş-B ma nowe wyposażenie kokpitu i komputer misji opracowane przez firmę Aselsan. Modyfikacje mają lepiej uwzględniać potrzeby tureckiego lotnictwa w zakresie szkolenia na wojskowe samoloty naddźwiękowe. W związku z tym wyposażenie kokpitu, fotel katapultowy, instalacje tlenowe, zostały zaprojektowane na wzór kabiny odrzutowego samolotu myśliwskiego. Nowe samoloty Hürkuş-B mają być dostarczane przez TAI od 2025 roku. Wcześniej zamówiono pierwszą serię 15 egzemplarzy Hürkuşów-B, które już wprowadzono do służby.
W zakresie czwartego kontraktu znalazła się produkcja aż 132 śmigłowców Gökbey. W pierwszym etapie została zagwarantowana dostawa 20 maszyn, w tym siedem dla Dowództwa Wojsk Lądowych, cztery dla Dowództwa Sił Powietrznych, trzy dla Dowództwa Generalnego Żandarmerii, trzy dla Dowództwa Straży Wybrzeża i trzy dla Generalnej Dyrekcji Bezpieczeństwa. Umowa zawiera opcję na kolejnych 112 maszyn, ale zamówienie prawdopodobnie odsunie się w czasie, do chwili rozpoczęcia produkcji nowszego wariantu tego śmigłowca z krajowymi silnikami TS1400. Prototyp w takiej konfiguracji oblatano już w 2023 roku i wciąż przechodzi badania, a silniki w większej liczbie będą dostępne najprawdopodobniej po 2027 roku.
Program T625 Gökbey jest realizowany, aby zastąpić przestarzałe śmigłowce UH-1, które w dużej liczbie znajdują się na wyposażeniu tureckich sił zbrojnych i Dowództwa Generalnego Żandarmerii. Nowy śmigłowiec będzie mógł wykonywać szeroki zakres zadań, w tym misje transportu taktycznego żołnierzy, przewozu VIP, ładunków, medyczne, poszukiwawczo-ratownicze oraz transport personelu na platformy morskie. Na podstawie kontraktu podpisanego w 2022 roku, w tym roku pierwszy śmigłowiec Gökbey zostanie przekazany Dowództwu Generalnemu Żandarmerii. Ponadto po zakończeniu czynności związanych z certyfikacją cywilną, kolejne trzy wcześniej zakontraktowane śmigłowce trafią do Ministerstwa Zdrowia, gdzie będą służyć do transportu medycznego.