

2 maja Departament Stanu USA zgodził się na potencjalną sprzedaż Ukrainie usług szkoleniowych i wsparcia technicznego dla samolotów F-16 o łącznej wartości około 310,5 mln USD.
Zatwierdzony pakiet obejmuje: modyfikacje i modernizacje samolotów F-16, szkolenie personelu w zakresie obsługi maszyn i wsparcia eksploatacyjnego; części zamienne, materiały eksploatacyjne i akcesoria oraz wsparcie w zakresie napraw i zwrotów, sprzęt do obsługi naziemnej, dostawę i wsparcie dla oprogramowania (zarówno jawnego, jak i tajnego); publikacje i dokumentację techniczną (jawną i tajną); badania i analizy, a także wsparcie inżynieryjne, techniczne i logistyczne ze strony rządu USA oraz kontrahentów.

Liczba samolotów F-16 w ukraińskich rękach sukcesywnie rośnie, co przekłada się na większe potrzeby w zakresie wyposażenia naziemnego i części zamiennych
Celem amerykańskiego wsparcia jest zwiększenie zdolności Ukrainy do reagowania na obecne i przyszłe zagrożenia ze strony Rosji. Inicjatywa ta wpisuje się w międzynarodowe wysiłki koalicji państw Zachodu na rzecz modernizacji ukraińskich sił powietrznych, które polegają na dostawach F-16 z drugiej ręki oraz pomocy w ich utrzymaniu. Jak wskazano w notyfikacji, realizacja proponowanej transakcji nie będzie wymagała wysyłania na Ukrainę żadnych dodatkowych przedstawicieli rządu USA ani kontrahentów.
Głównymi wykonawcami będą: świadczące usługi serwisowe przedsiębiorstwa Valiant Integrated Services oraz AAR Corporation, firma szkoleniowa Top Aces, dostawca narzędzi dla lotnictwa Snap-on, a także produkujący samoloty F-16 koncern Lockheed Martin oraz wytwarzająca silniki lotnicze firma Pratt and Whitney. Na specjalną uwagę zasługuje natomiast firma COMSETRA LLC, która specjalizuje się we wsparciu eksportowych kontrahentów amerykańskiego rządu w zakresie systemów przesyłu danych i bezpiecznej komunikacji.

F-16 dotarły na Ukrainę zubożone o pewne systemy zastrzeżone tylko dla krajów NATO. Modernizacja może to naprawić.
Można się zatem spodziewać, że naprawiony zostanie największy niedostatek udostępnionych Ukrainie F-16, jakim jest odcięcie ich od automatycznego napływu bieżących informacji, które pozwalają na uzyskanie szerszego obrazu pola walki, wskazywanie w trakcie lotu nowych celów oraz unikanie niebezpieczeństw. Było to spowodowane koniecznością usunięcia przed dostawą tajnych systemów radiowych NATO, jak na przykład Link-16 czy transpondery swój-obcy. Personel COMSETRA LLC jest w stanie zastąpić te układy podobnymi rozwiązaniami, lecz przy wykorzystaniu innych komponentów. Można więc przypuszczać, że firma, we współpracy z producentem, będzie uczestniczyć we wspomnianej na wstępie modernizacji samolotów, pozwalając na zwiększenie ich efektywności bojowej.