Wielozadaniowe samoloty bojowe Eurofighter Typhoon włoskich Sił Powietrznych od 13 lutego 2024 roku znów operują nad Polską. Maszyny stacjonują w 22. Bazie Lotnictwa Taktycznego na lotnisku w Malborku, gdzie zastąpiły maszyny F-35A włoskiego kontyngentu.
Pobyt włoskich samolotów bojowych w naszym kraju ma związek z koniecznością wzmocnienia nadzoru przestrzeni powietrznej w ramach Baltic Air Policing, która ma na celu ochronę sojuszniczej przestrzeni powietrznej w północnej części flanki NATO, co obejmuje Polskę, Litwę, Łotwę i Estonię.
Włoski kontyngent liczy cztery myśliwce F-2000A Tifone (włoskie oznaczenie i nazwa myśliwca Typhoon) oraz około 150 ludzi. Co ciekawe każdy samolot pochodzi z innej jednostki obrony powietrznej: 4. Skrzydła w Grosseto, 36. Skrzydła Gioia del Colle, 37. Skrzydła z Trapani i 51. Skrzydła z Istrana. Maszyny, piloci i personel, tworzące zgrupowanie zadaniowe “Task Force Air White Eagle II”.
Grupą zadaniową dowodzi płk Gianluigi Colucci. Liczba samolotów jest optymalna z punktu widzenia zapewnienia ciągłego, 24-godzinnego, dyżurowania w ramach sojuszniczego systemu obrony powietrznej NATO IAMD (NATO Integrated Air and Missile Defence).
Od momentu, kiedy bazujące w Malborku włoskie maszyny osiągnęły gotowość operacyjną, piloci Eurofigterów wykonali 11 startów alarmowych (Alpha Scramble), które były powiązane z incydentami w przestrzeni nad wodami międzynarodowymi. Ponadto zrealizowano 28 misji treningowych (Tango Scramble), które służą podtrzymaniu nawyków pilotów i zgrywaniu systemu w ramach NATO IAMD.
Co warto podkreślić włoskie działania w ramach NATO Air Policing nie ograniczają się wyłącznie do Polski. Oprócz dyżurów pełnionych we własnym kraju, samoloty bojowe Typhoon regularnie pojawiają się nad Islandią, Rumunią, Bułgarią, w krajach bałtyckich, a także nad Słowenią, Albanią i Czarnogórą.
Najczęściej przechwytywane są samoloty bazujące w Obwodzie Kaliningradzkim to Su-27 z 689. Gwardyjskiego Pułku Lotnictwa Myśliwskiego oraz Su-24M i Su-30SM z 4. Gwardyjskiego Samodzielnego Pułku Lotnictwa Szturmowego Lotnictwa Morskiego. Często pojawiają się również samoloty zwiadu elektronicznego Ił-20M, należące do jednostki rozpoznawczej centralnego podporządkowania rosyjskich sił powietrzno-kosmicznych.
Noszony przez pilotów włoskich Eurofighterów stacjonujących w Malborku emblemat zgrupowanie zadaniowego “Task Force Air White Eagle II”
Fot. Marcin Strembski pic.twitter.com/KNZJMHt7JJ— PortalMilitarny.pl (@P_Militarny) May 23, 2024
Rośnie flota Eurofighterów państw NATO
Niedawno europejskie państwa Sojuszu Północnoatlantyckiego złożyły zamówienia na dodatkowe samoloty Eurofighter. Niemcy w ramach projektu Quadriga i Hiszpania realizująca program Halcon 1. Ponadto Hiszpania ogłosiła kolejny program zakupów pod nazwą Halcon 2. Możliwe jest także pozyskanie kolejnej partii Typhoonów przez Niemcy, które są zainteresowane najnowszą ich wersją z zaawansowanymi zdolnościami walki elektronicznej. Kolejne kraje przymierzają się do ponownych zamówień, a nowi potencjalni prowadzą zaawansowane rozmowy. Do krajów, które wyraziły swoje zainteresowanie należą m.in. Polska i Turcja. W perspektywie do 2035 roku powinno to przynieść w sumie 150–200 nowych samolotów. Reprezentantem konsorcjum Eurofighter w Polsce jest koncern Leonardo, właściciel zakładów PZL-Świdnik. Szereg innych krajowych podmiotów gospodarczych może zostać włączonych do łańcucha dostaw w ramach programu Eurofighter oraz przyszłego europejskiego wielozadaniowego samolotu bojowego nowej generacji.