• Niedziela, 28 kwietnia 2024
X

Lotniczy MSPO 2023

31. Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego w Kielcach był największym w swojej historii. Agresja Rosji na Ukrainę i związane z nią zagrożenie bezpieczeństwa narodowego Polski spowodowały znaczne zwiększenie wydatków na obronność, w tym na sprzęt lotniczy. Było to widoczne na tegorocznym MSPO, na którym zaprezentowała się rekordowa liczba wystawców, w tym z szeroko pojętej branży lotniczej.

Prezentacja pierwszego polskiego AW149

Na MSPO koncern Leonardo i jego polski zakład PZL-Świdnik SA zaprezentowały średni śmigłowiec wielozadaniowy AW149 w konfiguracji uzbrojonej. Był to pierwszy egzemplarz przeznaczony dla Sił Zbrojnych RP, który oblatano we Włoszech w lipcu. Kontrakt na 32 śmigłowce tego typu, które mają trafić do 25. Brygady Kawalerii Powietrznej, podpisano w lipcu ub. roku. Zamówienie jest związane z programem pozyskania wielozadaniowych śmigłowców wsparcia pk. Perkoz, przeznaczonych do realizacji różnych zadań. Polskie AW149 będą nosić taką właśnie nazwę – Perkoz. Wszystkie zamówione śmigłowce zostaną dostarczone w latach 2023–2029. Pierwsze egzemplarze zostaną wyprodukowane we Włoszech, a kolejne w zakładzie PZL-Świdnik, w którym są realizowane dodatkowe inwestycje. Dzięki doinwestowaniu fabryka w Świdniku będzie końcowym producentem śmigłowców AW149 dla Wojska Polskiego oraz podmiotem, który będzie odpowiadał za wsparcie serwisowe maszyn i kwestie logistyczne związane z eksploatacją nowych śmigłowców.

Załoga AW149 w wersji transportowej–uzbrojonej ma liczyć dwóch pilotów i dwóch strzelców, a kabina ładunkowa ma mieć fotele dla 12 żołnierzy desantu. Śmigłowiec w polskiej konfiguracji jest wyposażony zgodnie z wymaganiami lotów w każdych warunkach atmosferycznych, zarówno w dzień VFR/IFR (Visual Flight Rules/Instrumental Flight Rules), jak i w nocy NVC (Night Vision Conditions). Wyposażenie pilotażowo-nawigacyjne obejmuje system awioniki Rockwell Collins HeliSure w standardzie glass cockipt z wielofunkcyjnymi wyświetlaczami dla pilotów. Maszyna ma głowicę optoelektroniczną FLIR Star SAFIRE 380-HLD i elementy systemu samoobrony DAS (Defensive Aids Suite), w tym czujniki opromieniowania laserem, czujniki ostrzegające o odpalonych pociskach rakietowych oraz wyrzutnie pułapek termicznych i radiolokacyjnych. Pod oknami kabiny ładunkowej zamontowano podstawy do mocowania karabinów maszynowych, np. UKM-2000 kal. 7,62 mm. Śmigłowiec ma demontowalne wysięgniki boczne z węzłami podwieszeń środków bojowych, w tym wyrzutni kierowanych lub niekierowanych pocisków rakietowych, albo zasobników z uzbrojeniem strzeleckim. Uzbrojenie rakietowe ma obejmować ciężkie pociski przeciwpancerne (wielozadaniowe) AGM-114R2 Hellfire. Z kolei jeśli chodzi o rakiety kal. 70 mm, to nowe śmigłowce będą uzbrojone w zasobniki z siedmioma pociskami niekierowanymi lub kierowanymi APKWS II. Poza samymi śmigłowcami i wyposażeniem dodatkowym umowa zakupu AW149 obejmuje pakiet logistyczny, w tym zapas części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych oraz sprzęt na potrzeby obsługi naziemnej śmigłowców, a także pakiet szkoleniowy, m.in. szkolenie pilotów i personelu technicznego oraz dostawę zestawu symulatorów i wyposażenia treningowego.

AW109 TrekkerM do szkolenia i dla służb

W ciągu ostatnich dwóch lat zamówiono dla Sił Zbrojnych RP 44 nowe śmigłowce, a planowany jest zakup nawet 162 kolejnych. Trwają również dostawy zakontraktowanych wcześniej wiropłatów. Śmigłowce, które trafiają do jednostek lotniczych, są znacznie nowocześniejsze pod względem technicznym od tych, które zastępują, szczególnie w zakresie zespołów napędowych, awioniki, systemów obserwacyjnych, samoobrony i innych. Wymaga to nowej filozofii szkolenia pilotów i członków obsługi naziemnej. Generacyjna zmiana we flocie polskich śmigłowców wymaga generacyjnej zmiany w systemie szkolenia ich pilotów. Zmiany są nieuniknione, ponieważ poza samym programem szkolenia zwiększenia wymagać będzie sama liczba sprzętu (śmigłowców, symulatorów, trenażerów), tak aby liczba szkolonego personelu była adekwatna do zwiększonego zapotrzebowania. W tym kontekście zakład PZL-Świdnik zaprezentował na tegorocznym MSPO nowy system szkolenia załóg śmigłowców bazujący na rozwiązaniach Leonardo Helicopters, który jako główny element całego procesu szkolenia zawiera dwusilnikowy śmigłowiec AW109 TrekkerM w klasie masowej 3 ton, którego elementy są produkowane w świdnickim zakładzie. Koncepcja obejmuje dwa zasadnicze elementy – naziemne urządzenia szkolno-treningowe i śmigłowce AW109 TrekkerM z podsystemem obsługi naziemnej. Poza samym śmigłowcem kompleksowy system szkoleniowy zawierałby symulatory, trenażery, interaktywne sale szkoleniowe, a także wsparcie obsługowe i logistyczne. Proponowana koncepcja wykorzystania śmigłowca AW109 TrekkerM obejmuje zarówno dostawę systemu do Sił Zbrojnych RP, jak i ofertę konkretnych usług szkoleniowych. Śmigłowiec AW109 jest nowocześniejszy od używanych obecnie do szkolenia podstawowego i zaawansowanego Mi-2 i SW-4 Puszczyk, szczególnie jeśli chodzi o wyposażenie pilotażowo-nawigacyjne i interfejs człowiek–maszyna. Pozwala to na realizację szkolenia z maksymalnym podobieństwem w zakresie sprzętowym z nowymi i perspektywicznymi platformami śmigłowcowymi. W tym zakresie zakład w Świdniku, będący częścią koncernu Leonardo, byłby dostawcą symulatorów, trenażerów, oprogramowania, aplikacji operacyjnych, a także zarządzania eksploatacją i obsługą wszystkich systemów szkoleniowych. Poza funkcją maszyny szkolno-treningowej AW109 TrekkerM był prezentowany jako lekki śmigłowiec wielozadaniowy, przeznaczony do wykonywania zadań nie tylko na rzecz Sił Zbrojnych RP, ale również służb porządku publicznego, np. w wariancie z optoelektronicznym systemem obserwacyjnym i konsolą operatora na pokładzie oraz podsystemem przesyłania danych do naziemnego stanowiska dowodzenia. Dodatkowe wyposażenie obejmujące m.in. wciągarkę i system szybkiej liny i umożliwia użycie śmigłowca w zadaniach policyjnych, interwencyjnych czy ratowniczych lub ewakuacji medycznej.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X