• Piątek, 26 kwietnia 2024
X

Lotniskowce Cesarskiej Floty. Okres międzywojenny

Pierwszy okręt lotniczy – Wakamiya, flotę japońską zasilił w listopadzie 1913 roku. Był to przebudowany brytyjski statek handlowy Lethington (4421 BRT) zdobyty przez torpedowiec No 72 w re­jonie Okinoshimy w 1905 roku. Przejęto go zgodnie z prawem wojennym podczas wojny rosyjsko-japońskiej, ponieważ był za­frachtowany przez rosyjskiego armatora. Jednostka przez pewien czas pływała w barwach japońskiego NYK Line jako Wa­kamiya Maru, lecz później poddano ją przebudowie na okręt-bazę wodnosamo­lotów. Statek wyposażono w dodatkowe żurawie, a na dziobie i rufie zbudowano hangary mogące pomieścić cztery wod­nosamoloty, w tym dwa w formie zde­montowanej. Na dziobie dodano dwie ar­maty kal. 76 mm, a na rufie dwa działka kal. 47 mm. Okręt jeszcze w 1913 roku wziął udział w manewrach morskich w re­jonie Sasebo po stronie „sił czerwonych”, prowadząc rozpoznanie lotnicze.

23 sierpnia 1914 roku, na mocy soju­szu zawartego z Wielką Brytanią, Japonia wypowiedziała wojnę państwom central­nym. Ze względu na marginalne znacze­nie dalekowschodniego teatru działań wojennych, siły przeciwnika na tym ob­szarzebyły znikome. Japończycy prawie bez oporu zajęli Mariany, Karoliny i Wyspy Marshalla (ówczesne kolonie niemieckie) oraz po ciężkich, prawie dwumiesięcz­nych walkach zdobyli Ciao-czou (niem. Kiautschou, dziś Jiāozhōu) na terenie chińskiej prowincji Szantung. Głównym centrum oporu wojsk niemieckich była baza morska Cing-tao (niem. Tsingtau, dziś Qingdao), która skapitulowała dopie­ro 7 listopada 1914 roku. W trakcie walk o Cing-tao Japończycy po raz pierwszy użyli bojowo lotnictwa morskiego.

We wrześniu do zatoki Ciao-czou wpłynął transportowiec wodnosamolo­tów Wakamiya (jako okrętowi wojennemu liczono mu wtedy wyporność normalną – miał 5895 ts oraz pełną 7720 ts), na któ­rego pokładzie bazowały cztery maszyny typu Farman. Trzy z nich były dwumiejscowe, czwartazaś trzymiejscową. Pierwsze loty bojowe rozpoczęto 5 wrześ­nia. Trzymiejscowy Farman pilotowany przez por. Hideko Wadę i dwumiejscowa maszyna tego samego typu, za sterami której siedział ppor. Masaru Fujise, wyko­nały zwiadu lotniczego nad zatoką Ciao-czou. Potwierdzono obecność krążownika pancernopokładowego Emdenoraz wy­kryto kilka innych jednostek w niemieckiej bazie.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X